Terapiat etulinjaan ohjattu omahoito -menetelmän soveltuvuus osaksi mielenterveys-, kriisi-, ja päihdehoitotyön opintojaksoa: pilotointi Satakunnan ammattikorkeakoulussa
Rantala, Eveliina (2025)
Rantala, Eveliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110226885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110226885
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelija Katja Kaupin kanssa. Tämän opinnäytetyön kehittämisprosessi sai alkunsa opinnäytetyöntekijöiden kehittämisideasta.
Jo jonkin aikaa on koulutettu ammattilaisia Terapiat etulinjaan eri lyhytinterventioiden toteuttajiksi. Ideointi lähti etenemään ajatuksesta, voisiko sote-alan opiskelijoita kouluttaa, jolloin heillä olisi valmistuessaan ajanmukaiset valmiudet toteuttaa interventioita. Tätä ajatusta lähdettiin viemään eteenpäin yhteistyössä hankekoordinaattorin, Terapiat etulinjaan sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtorin kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida Terapiat etulinjaan Ohjattu omahoito -menetelmä osaksi mielenterveys, -kriisi- ja päihdehoitotyön opintojaksoa. Tavoitteena oli lisätä hoitotyön ammattikorkeakoulututkinnon yhteyttä työelämään vahvistamalla opiskelijoiden ammatillisia valmiuksia. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden kokemusten perusteella, miten Ohjattu omahoito -menetelmä soveltuu osaksi opintojaksoa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Toiminnan suunnittelu aloitettiin toteuttamalla kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Toimintatutkimuksen toisessa vaiheessa sisällytettiin Terapiat etulinjaan ohjattu omahoito -menetelmä osaksi mielenterveys, - kriisi, - ja päihdehoitotyön opintojaksoa. Pilotointi oli monivaiheinen prosessi, joka koostui kick off-aloitustilaisuudesta, verkko-opinnoista, taitopaja työskentelystä sekä simulaatiosta reflektio tilaisuuksineen. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä simulaation jälkeisessä ryhmämuotoisessa reflektio oppimiskeskustelussa, joka tallennettiin.
Aineistoa analysoitiin sisällön analyysillä. Tulosten perusteella opiskelijoiden kokemukset menetelmän soveltuvuudesta osaksi opintojaksoa olivat kokonaisuudessaan myönteisiä. Menetelmän opiskelu koettiin hyödyllisenä sekä pääosin mielekkäänä osana opintojaksoa. Materiaalin tiivistäminen sekä käytännön harjoitteiden lisääminen koettiin olevan tulosten perusteella tarpeen, mikäli ohjattu omahoito menetelmä on jatkossa osana mielenterveys, - kriisi, - ja päihdehoitotyön opintojaksoa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että opiskelijat kokivat suurimmaksi hyödyksi ymmärryksen saamisen siitä, millä eri keinoin lievempiä mielenterveys ja päihdeongelmia voi hoitaa.
Avainsanat: pedagogiset menetelmät, flipped learning, yhteisöllinen oppiminen, simulaatio, ohjattu omahoito
Jo jonkin aikaa on koulutettu ammattilaisia Terapiat etulinjaan eri lyhytinterventioiden toteuttajiksi. Ideointi lähti etenemään ajatuksesta, voisiko sote-alan opiskelijoita kouluttaa, jolloin heillä olisi valmistuessaan ajanmukaiset valmiudet toteuttaa interventioita. Tätä ajatusta lähdettiin viemään eteenpäin yhteistyössä hankekoordinaattorin, Terapiat etulinjaan sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtorin kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida Terapiat etulinjaan Ohjattu omahoito -menetelmä osaksi mielenterveys, -kriisi- ja päihdehoitotyön opintojaksoa. Tavoitteena oli lisätä hoitotyön ammattikorkeakoulututkinnon yhteyttä työelämään vahvistamalla opiskelijoiden ammatillisia valmiuksia. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden kokemusten perusteella, miten Ohjattu omahoito -menetelmä soveltuu osaksi opintojaksoa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Toiminnan suunnittelu aloitettiin toteuttamalla kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Toimintatutkimuksen toisessa vaiheessa sisällytettiin Terapiat etulinjaan ohjattu omahoito -menetelmä osaksi mielenterveys, - kriisi, - ja päihdehoitotyön opintojaksoa. Pilotointi oli monivaiheinen prosessi, joka koostui kick off-aloitustilaisuudesta, verkko-opinnoista, taitopaja työskentelystä sekä simulaatiosta reflektio tilaisuuksineen. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä simulaation jälkeisessä ryhmämuotoisessa reflektio oppimiskeskustelussa, joka tallennettiin.
Aineistoa analysoitiin sisällön analyysillä. Tulosten perusteella opiskelijoiden kokemukset menetelmän soveltuvuudesta osaksi opintojaksoa olivat kokonaisuudessaan myönteisiä. Menetelmän opiskelu koettiin hyödyllisenä sekä pääosin mielekkäänä osana opintojaksoa. Materiaalin tiivistäminen sekä käytännön harjoitteiden lisääminen koettiin olevan tulosten perusteella tarpeen, mikäli ohjattu omahoito menetelmä on jatkossa osana mielenterveys, - kriisi, - ja päihdehoitotyön opintojaksoa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että opiskelijat kokivat suurimmaksi hyödyksi ymmärryksen saamisen siitä, millä eri keinoin lievempiä mielenterveys ja päihdeongelmia voi hoitaa.
Avainsanat: pedagogiset menetelmät, flipped learning, yhteisöllinen oppiminen, simulaatio, ohjattu omahoito
