TikTok-markkinointistrategia luksushotellille
Taavitsainen, Emmi (2025)
Taavitsainen, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126848
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayritykselle TikTok- markkinointistrategia, joka tukee hotellin sosiaalisen median näkyvyyttä ja auttaa tavoittamaan uusia kohderyhmiä. Aihe syntyi käytännön tarpeesta, joka nousi esiin tekijän työharjoittelun aikana hotellin markkinointiosastolla. Hotellilta puuttui vielä TikTok-strategia, joten sen tuottaminen tarjoaa merkittävää lisäarvoa hotellin markkinointiviestintään.
Työn tavoitteena oli luoda selkeä ja brändiä tukeva markkinointistrategia, joka toimii keskeisenä ohjenuorana TikTokin hyödyntämiselle suunnitelmallisesti ja tehokkaasti. Alatavoitteina oli kartoittaa kilpailevien luksushotellien TikTok-markkinoinnin nykytilaa, ja alustalla esiintyviä trendejä luksushotellikontekstissa. Työ rajattiin koskemaan Hotel Kämpin TikTok-markkinoinnin strategista suunnittelua, ja se on kohdennettu toimeksiantajalle tämän toiveet huomioiden.
Työn tietoperusta käsittelee luksusmarkkinaa, sosiaalisen median merkitystä nykypäivän markkinoinnissa ja TikTokin erityispiirteitä. Lisäksi tarkastellaan luksusbrändien ja Z-sukupolven välistä suhdetta, vaikuttajamarkkinointia, markkinointistrategian tekemistä, sekä TikTokin analytiikan hyödyntämistä markkinoinnin tulosten seurannassa.
Empiirisessä osassa kuvataan strategian laatimisprosessi, joka eteni lähtötilanteen analysoinnista kilpailija- ja trendianalyysien kautta valmiin strategian tuottamiseen. Kehittämistyön menetelminä käytettiin kirjallista tietoperustaa, tekijän omia kokemuksia ja havainnointia TikTokissa, sekä toimeksiantajayrityksen suullista tiedonantoa ja puolistrukturoitua haastattelua.
Työn tuloksena syntyi Canva-ohjelmalla toteutettu visuaalisesti selkeä ja johdonmukainen TikTok-markkinointistrategia, joka sisältää kohderyhmä- ja sisältösuositukset, alustakohtaiset toimintaperiaatteet ja alan trendit, mittarit tulosten seurantaan, sekä suositukset jatkoon. Strategia vastaa hotellin tarpeeseen kehittää läsnäoloaan uudella alustalla ja tarjoaa arvokasta tietoa TikTokin toimivuudesta luksushotellimarkkinassa. Työtä voidaan jatkossa kehittää laajentamalla kilpailija-analyysia ja täydentämällä strategiaa yksityiskohtaisemmilla sisältösuunnitelmilla.
Työn tavoitteena oli luoda selkeä ja brändiä tukeva markkinointistrategia, joka toimii keskeisenä ohjenuorana TikTokin hyödyntämiselle suunnitelmallisesti ja tehokkaasti. Alatavoitteina oli kartoittaa kilpailevien luksushotellien TikTok-markkinoinnin nykytilaa, ja alustalla esiintyviä trendejä luksushotellikontekstissa. Työ rajattiin koskemaan Hotel Kämpin TikTok-markkinoinnin strategista suunnittelua, ja se on kohdennettu toimeksiantajalle tämän toiveet huomioiden.
Työn tietoperusta käsittelee luksusmarkkinaa, sosiaalisen median merkitystä nykypäivän markkinoinnissa ja TikTokin erityispiirteitä. Lisäksi tarkastellaan luksusbrändien ja Z-sukupolven välistä suhdetta, vaikuttajamarkkinointia, markkinointistrategian tekemistä, sekä TikTokin analytiikan hyödyntämistä markkinoinnin tulosten seurannassa.
Empiirisessä osassa kuvataan strategian laatimisprosessi, joka eteni lähtötilanteen analysoinnista kilpailija- ja trendianalyysien kautta valmiin strategian tuottamiseen. Kehittämistyön menetelminä käytettiin kirjallista tietoperustaa, tekijän omia kokemuksia ja havainnointia TikTokissa, sekä toimeksiantajayrityksen suullista tiedonantoa ja puolistrukturoitua haastattelua.
Työn tuloksena syntyi Canva-ohjelmalla toteutettu visuaalisesti selkeä ja johdonmukainen TikTok-markkinointistrategia, joka sisältää kohderyhmä- ja sisältösuositukset, alustakohtaiset toimintaperiaatteet ja alan trendit, mittarit tulosten seurantaan, sekä suositukset jatkoon. Strategia vastaa hotellin tarpeeseen kehittää läsnäoloaan uudella alustalla ja tarjoaa arvokasta tietoa TikTokin toimivuudesta luksushotellimarkkinassa. Työtä voidaan jatkossa kehittää laajentamalla kilpailija-analyysia ja täydentämällä strategiaa yksityiskohtaisemmilla sisältösuunnitelmilla.