Henkilökunnan kokemuksia hyvästä toimintakulttuurista ympärivuorokautisessa hoivassa
Raatikka, Tuula (2025)
Raatikka, Tuula
2025
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella henkilökunnan näkemyksiä hyvästä toimintakulttuurista ympärivuorokautisessa hoivassa. Organisaation toimintakulttuurilla on suuri merkitys ikääntyneiden hoitotyön laadukkaassa palvelussa sekä henkilökunnan työhyvinvoinnissa. Toimintakulttuuriin sisältyvät arvot, käytännöt, toimintatavat, ajatusmallit ja uskomukset, jotka ohjaavat organisaation ja sen jäsenten toimintaa. Se vaikuttaa työntekijöiden käyttäytymiseen, päätöksentekoon, ongelmanratkaisuun ja muutoksiin suhtautumiseen. 
Toimintakulttuuri määrittää organisaation identiteetin ja välittyy toiminnan tavoitteiden saavuttamiseen. Ulkopuolelle se on konkreettinen ja näkyvä osa organisaation toiminnasta, joka näkyy käytänteinä ja normeina. Tämä opinnäytetyö toteutettiin ympärivuorokautisen hoivan yksikössä. Tapaustutkimusta edustava työ noudatti laadullisen tutkimuksen periaatteita, ja aineisto kerättiin avoimista työnohjauksen työpajoista, joita ohjasi ulkopuolinen työnohjaaja. Aineisto koostuu neljän 90 minuutin mittaisen työpajatyöskentelyn nauhoitteista ja ryhmätöistä. Työpajojen tematiikka noudatteli tutkimuskysymyksiä. Työpajoihin osallistui 25 ympärivuorokautisessa vanhuspalvelussa toimivaa työntekijää. Temaattisen analyysin avulla tunnistettiin ja analysoitiin aineistossa esiintyviä toistuvia teemoja.
Työssä kuvataan henkilökunnan kokemuksia hyvästä toimintakulttuurista. Teemat, jotka työntekijöiden mukaan luonnehtivat hyvää toimintakulttuuria, olivat avoin vuorovaikutus, luottamus, sitoutuminen ja avunantaminen sekä -saaminen.
Tuloksissa ilmeni tärkeänä yhteistyötä parantavana seikkana työntekijöiden sitoutuminen yhteiseen toimintatapaan ja vastuunkantamiseen työtehtävistä. Hyvää työkulttuuria heikentäviksi tekijöiksi todentui epäasiallinen käytös ja epäselvyys organisaation tavoitteista. Tulokset olivat linjassa organisaatioteorioiden, itseohjautuvuusteorian ja sosiaalisen pääoma teorian kanssa.
Tämän laadullisen tutkimuksen tulosten perusteella voidaan alustavasti todeta, että toimintakulttuuria olisi hyödyllistä kehittää yhteistyössä organisaation työntekijöiden kanssa. Aineiston pohjalta näyttää siltä, että henkilökunnan osallisuuden ja vaikuttamisen lisääminen voi vahvistaa sitoutumista ja motivaatiota, mikä saattaa puolestaan edistää itseohjautuvuutta ja yhteisten toimintatapojen rakentumista. Näin kehitys voi lähteä yksilötasolta ja laajentua koko henkilöstöryhmään, muodostaen toimivia käytänteitä ja yhteistä toimintakulttuuria. Tuloksia tulee kuitenkin tulkita varoen, sillä pienen otoksen vuoksi niitä ei voida suoraan yleistää laajempiin konteksteihin.
Toimintakulttuuri määrittää organisaation identiteetin ja välittyy toiminnan tavoitteiden saavuttamiseen. Ulkopuolelle se on konkreettinen ja näkyvä osa organisaation toiminnasta, joka näkyy käytänteinä ja normeina. Tämä opinnäytetyö toteutettiin ympärivuorokautisen hoivan yksikössä. Tapaustutkimusta edustava työ noudatti laadullisen tutkimuksen periaatteita, ja aineisto kerättiin avoimista työnohjauksen työpajoista, joita ohjasi ulkopuolinen työnohjaaja. Aineisto koostuu neljän 90 minuutin mittaisen työpajatyöskentelyn nauhoitteista ja ryhmätöistä. Työpajojen tematiikka noudatteli tutkimuskysymyksiä. Työpajoihin osallistui 25 ympärivuorokautisessa vanhuspalvelussa toimivaa työntekijää. Temaattisen analyysin avulla tunnistettiin ja analysoitiin aineistossa esiintyviä toistuvia teemoja.
Työssä kuvataan henkilökunnan kokemuksia hyvästä toimintakulttuurista. Teemat, jotka työntekijöiden mukaan luonnehtivat hyvää toimintakulttuuria, olivat avoin vuorovaikutus, luottamus, sitoutuminen ja avunantaminen sekä -saaminen.
Tuloksissa ilmeni tärkeänä yhteistyötä parantavana seikkana työntekijöiden sitoutuminen yhteiseen toimintatapaan ja vastuunkantamiseen työtehtävistä. Hyvää työkulttuuria heikentäviksi tekijöiksi todentui epäasiallinen käytös ja epäselvyys organisaation tavoitteista. Tulokset olivat linjassa organisaatioteorioiden, itseohjautuvuusteorian ja sosiaalisen pääoma teorian kanssa.
Tämän laadullisen tutkimuksen tulosten perusteella voidaan alustavasti todeta, että toimintakulttuuria olisi hyödyllistä kehittää yhteistyössä organisaation työntekijöiden kanssa. Aineiston pohjalta näyttää siltä, että henkilökunnan osallisuuden ja vaikuttamisen lisääminen voi vahvistaa sitoutumista ja motivaatiota, mikä saattaa puolestaan edistää itseohjautuvuutta ja yhteisten toimintatapojen rakentumista. Näin kehitys voi lähteä yksilötasolta ja laajentua koko henkilöstöryhmään, muodostaen toimivia käytänteitä ja yhteistä toimintakulttuuria. Tuloksia tulee kuitenkin tulkita varoen, sillä pienen otoksen vuoksi niitä ei voida suoraan yleistää laajempiin konteksteihin.
