Sairaanhoitajien kokemuksia työhön perehtymisestä leikkausyksikön opetussalissa
Kuukasjärvi, Mia (2025)
Kuukasjärvi, Mia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110126860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110126860
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajien kokemuksia työhön perehtymisestä ja osaamisen kehittymisestä leikkausyksikön opetussalissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opetussalitoimintaa palautteiden pohjalta, jotta voitaisiin paremmin huolehtia perehtyjän osaamisen kehittymisestä sekä myös potilasturvallisuudesta.  
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla juuri opetussalissa perehtyneitä sairaanhoitajia. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tuloksiin saatiin vaihtelevia kokemuksia perehtymisestä leikkausyksikön opetussalissa ja vaihtelevia kokemuksia osaamisen kehittymisestä leikkausyksikön opetussalissa. Perehdytysten toteutuksessa ilmeni vaihtelua, mutta tulokset osoittavat, että hyvä perehdytys ja opetussalissa harjoittelu oli perehtyville sairaanhoitajille tärkeää. Opetussalin tulisi olla osa leikkaussali perehdytystä, mutta sitä pitäisi vielä kehittää ja sen toiminta tulisi strukturoida jokaiseen yksikköön sopivaksi.
Jatkossa voisi tutkia perioperatiivsten opintojen määrän vaikutusta työhön perehtymiseen leikkausyksikössä, oppimisaktiviteettien implementointi perehdytysohjelmaan, perehdytysmallin vakiointi ja implementointi, opetussalikonseptin standardointi ja yhdenmukaistaminen, perehdyttäjien koulutuksen ja tuen tarve ja lisäksi tulee myös ottaa huomioon tämän opinnäytetyön otanta ja pohtia voisiko tämän tutkimuksen toistaa suuremmalla otannalla muutaman vuoden päästä, kun opetussalissa on käynyt enemmän perehtyjiä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla juuri opetussalissa perehtyneitä sairaanhoitajia. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tuloksiin saatiin vaihtelevia kokemuksia perehtymisestä leikkausyksikön opetussalissa ja vaihtelevia kokemuksia osaamisen kehittymisestä leikkausyksikön opetussalissa. Perehdytysten toteutuksessa ilmeni vaihtelua, mutta tulokset osoittavat, että hyvä perehdytys ja opetussalissa harjoittelu oli perehtyville sairaanhoitajille tärkeää. Opetussalin tulisi olla osa leikkaussali perehdytystä, mutta sitä pitäisi vielä kehittää ja sen toiminta tulisi strukturoida jokaiseen yksikköön sopivaksi.
Jatkossa voisi tutkia perioperatiivsten opintojen määrän vaikutusta työhön perehtymiseen leikkausyksikössä, oppimisaktiviteettien implementointi perehdytysohjelmaan, perehdytysmallin vakiointi ja implementointi, opetussalikonseptin standardointi ja yhdenmukaistaminen, perehdyttäjien koulutuksen ja tuen tarve ja lisäksi tulee myös ottaa huomioon tämän opinnäytetyön otanta ja pohtia voisiko tämän tutkimuksen toistaa suuremmalla otannalla muutaman vuoden päästä, kun opetussalissa on käynyt enemmän perehtyjiä.
