TikTok sisältöstrategia siivousvaikuttajalle
Antikainen, Miia (2025)
Antikainen, Miia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326890
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on TikTok- sisältöstrategia siivousvaikuttajalle @cleaningbymiia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii työn tekijä itse, sillä kyseessä on hänen oma sosiaalisen median kanava. Vaikuttajatilille on tuotettu harrastuspohjalta sisustus- ja siivousaiheista sisältöä vuodesta 2022 alkaen. Vaikuttajan pääkanavana toimii TikTok, joten opinnäytetyö rajattiin koskemaan ainoastaan tätä kanavaa. Opinnäytetyön aihe syntyi tekijän omasta mielenkiinnosta aiheeseen liittyen sekä halusta kehittyä sosiaalisen median vaikuttajana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median vaikuttajia, vaikuttajamarkkinointia, luovan tekoälyn hyödyntämistä osana sisällöntuotantoa, TikTokia sisällönluonnin alustana sekä sisältöstrategiaa käsitteenä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin kirjallisuutta, verkkolähteitä sekä omaa jo olemassa olevaa tietoa aiheeseen liittyen.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa konkreettinen, toimiva ja mitattavissa oleva TikTok- sisältöstrategia siivousvaikuttajalle. Työn tavoitteena oli kehittää ammattimaisempaa henkilöbrändiä, kasvattaa vaikuttajatilin tunnettuutta sekä mahdollistaa kaupalliset yhteistyöt tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinoinnin keinoin, jotta sosiaalisen median sisällöntuotannosta voisi muodostua tulevaisuudessa toimeentulon lähde. Tutkimusmenetelmiksi valikoituvat benchmarking ja SWOT- analyysi.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi TikTok- sisältöstrategia. Sisältöstrategian käytäntöön jalkauttamisen tueksi luotiin kuukausikohtainen sisältökalenteri sekä viikkokohtainen julkaisusuunnitelma. TikTok- sisältöstrategian avulla luotiin selkeä suunta vaikuttajatilin sisällönluonnille ja mahdollisuudet kehittää henkilöbrändiä entistä tunnistettavammaksi ja yleisöä kiinnostavammaksi. Toimeksiantajalla on mahdollisuus ottaa sisältöstrategia, sisältökalenteri ja julkaisusuunnitelma käyttöön sellaisenaan, sekä niitä on mahdollisuus kehittää edelleen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median vaikuttajia, vaikuttajamarkkinointia, luovan tekoälyn hyödyntämistä osana sisällöntuotantoa, TikTokia sisällönluonnin alustana sekä sisältöstrategiaa käsitteenä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin kirjallisuutta, verkkolähteitä sekä omaa jo olemassa olevaa tietoa aiheeseen liittyen.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa konkreettinen, toimiva ja mitattavissa oleva TikTok- sisältöstrategia siivousvaikuttajalle. Työn tavoitteena oli kehittää ammattimaisempaa henkilöbrändiä, kasvattaa vaikuttajatilin tunnettuutta sekä mahdollistaa kaupalliset yhteistyöt tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinoinnin keinoin, jotta sosiaalisen median sisällöntuotannosta voisi muodostua tulevaisuudessa toimeentulon lähde. Tutkimusmenetelmiksi valikoituvat benchmarking ja SWOT- analyysi.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi TikTok- sisältöstrategia. Sisältöstrategian käytäntöön jalkauttamisen tueksi luotiin kuukausikohtainen sisältökalenteri sekä viikkokohtainen julkaisusuunnitelma. TikTok- sisältöstrategian avulla luotiin selkeä suunta vaikuttajatilin sisällönluonnille ja mahdollisuudet kehittää henkilöbrändiä entistä tunnistettavammaksi ja yleisöä kiinnostavammaksi. Toimeksiantajalla on mahdollisuus ottaa sisältöstrategia, sisältökalenteri ja julkaisusuunnitelma käyttöön sellaisenaan, sekä niitä on mahdollisuus kehittää edelleen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
