Opas epilepsiasta peruskoulun opettajille
Ronkainen, Elias; Sadiki, Sami (2025)
Ronkainen, Elias
Sadiki, Sami
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427022
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas epilepsiasta erään Vaasan peruskoulun opettajille ja muulle henkilökunnalle. Opas keskittyy epilepsiakohtausten tunnistamiseen ja ensiapuun sekä antaa käytännönläheistä tietoa sairauden vaikutuksista koulunkäyntiin ja oppilaan hyvinvointiin. Tilaajana toimi paikallinen peruskoulu, jonka tarpeisiin opas suunniteltiin. Projektin tarkoituksena oli lisätä kouluhenkilöstön osaamista, vahvistaa oppilaiden turvallisuutta ja edistää epilepsiaa sairastavien lasten yhdenvertaisuutta kouluyhteisössä.
Teoreettinen viitekehys pohjautui ajankohtaiseen tutkimustietoon epilepsiasta, sen hoitomuodoista ja ensiavusta. Lisäksi työssä tarkasteltiin lasten ja nuorten koulunkäynnin erityiskysymyksiä sekä henkilökunnan roolia turvallisen oppimisympäristön varmistamisessa. Aiempi tutkimustieto osoitti, että opettajien ja koulun muun henkilöstön tietämys epilepsiasta on usein puutteellista erityisesti kohtausten ensiavun osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisesti. Tuloksena syntyi tiivis ja selkeä opas, joka sisältää keskeiset ohjeet epilepsiakohtausten tunnistamiseen ja ensiapuun opettajille. Oppaan käyttökelpoisuutta arvioitiin palautekyselyllä koulun henkilökunnalle, jonka perusteella se koettiin informatiiviseksi ja käytännönläheiseksi. Työ tarjoaa konkreettisen työkalun kouluille ja voi toimia pohjana vastaaville kehittämishankkeille.
Teoreettinen viitekehys pohjautui ajankohtaiseen tutkimustietoon epilepsiasta, sen hoitomuodoista ja ensiavusta. Lisäksi työssä tarkasteltiin lasten ja nuorten koulunkäynnin erityiskysymyksiä sekä henkilökunnan roolia turvallisen oppimisympäristön varmistamisessa. Aiempi tutkimustieto osoitti, että opettajien ja koulun muun henkilöstön tietämys epilepsiasta on usein puutteellista erityisesti kohtausten ensiavun osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisesti. Tuloksena syntyi tiivis ja selkeä opas, joka sisältää keskeiset ohjeet epilepsiakohtausten tunnistamiseen ja ensiapuun opettajille. Oppaan käyttökelpoisuutta arvioitiin palautekyselyllä koulun henkilökunnalle, jonka perusteella se koettiin informatiiviseksi ja käytännönläheiseksi. Työ tarjoaa konkreettisen työkalun kouluille ja voi toimia pohjana vastaaville kehittämishankkeille.
