ADHD-lapsen kohtaaminen perusopetuksessa
Rinta-aho, Joonas; Huosionmaa, Heidi (2025)
Rinta-aho, Joonas
Huosionmaa, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä opettajien tietoa ja ymmärrystä ADHD-lapsen kohtaamisesta perusopetuksessa. Työ toteutettiin toiminnallisena projektina yhteistyössä erään Vaasan ala-asteen koulun kanssa. Tavoitteena oli tukea opettajien ammatillista osaamista, vahvistaa heidän keinojaan kohdata ADHD-oireisia oppilaita ja lisätä tietoisuutta yksilöllisen ohjauksen merkityksestä koulutyössä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu ajankohtaisista lähteistä, jotka käsittelevät ADHD:n oirekuvaa, diagnostiikkaa, pedagogisia tukimuotoja sekä opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Keskeisiä teemoja olivat ymmärtävä ja hyväksyvä kohtaaminen, oppimisympäristön muokkaaminen sekä toiminnallisten tukikeinojen hyödyntäminen.
Toiminnallinen osuus toteutettiin koulun henkilökunnalle suunnattuna tietoiskuna ja keskustelutilaisuutena, jossa esiteltiin ADHD-lasten tukemisen käytännön menetelmiä. Palautteen perusteella koulun henkilöstö koki aiheen tärkeäksi ja sai uusia näkökulmia omaan työhönsä. Opinnäytetyö osoittaa, että tietoisuuden lisääminen ja kouluyhteisön yhteinen keskustelu ovat keskeisiä tekijöitä ADHD-lasten hyvinvoinnin ja koulumenestyksen tukemisessa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu ajankohtaisista lähteistä, jotka käsittelevät ADHD:n oirekuvaa, diagnostiikkaa, pedagogisia tukimuotoja sekä opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Keskeisiä teemoja olivat ymmärtävä ja hyväksyvä kohtaaminen, oppimisympäristön muokkaaminen sekä toiminnallisten tukikeinojen hyödyntäminen.
Toiminnallinen osuus toteutettiin koulun henkilökunnalle suunnattuna tietoiskuna ja keskustelutilaisuutena, jossa esiteltiin ADHD-lasten tukemisen käytännön menetelmiä. Palautteen perusteella koulun henkilöstö koki aiheen tärkeäksi ja sai uusia näkökulmia omaan työhönsä. Opinnäytetyö osoittaa, että tietoisuuden lisääminen ja kouluyhteisön yhteinen keskustelu ovat keskeisiä tekijöitä ADHD-lasten hyvinvoinnin ja koulumenestyksen tukemisessa.
