Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma luonto- ja elämysmatkailualan yritykselle
Kemppainen, Tuula (2025)
Kemppainen, Tuula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427057
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle ehdotuksia siitä, miten yrityksen digitaalista markkinointiviestintää voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pohjoissuomalainen luonto- ja elämysmatkailualan yritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantaja voisi parantaa markkinointiviestintäänsä digitaalisissa kanavissa. Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka tuloksia käytettiin apuna laadittaessa digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma toimeksiantajayritykselle.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin kirjallisuuden pohjalta sisältömarkkinointia, erilaisia digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia sekä luonto- ja elämysmatkailua. Teoriaosuudessa selvitettiin, miten eri digitaalisen viestinnän kanavissa voi saavuttaa näkyvyyttä sekä löytää mainonnan mahdollisuuksia. Lisäksi tutkittiin luonto- ja elämysmatkailua toimialana, sen markkinointiviestintää sekä tulevaisuuden näkymiä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa oli laadullinen tutkimusote. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua havainnointia ja vertailuanalyysiä (benchmarking). Tutkimuksessa tarkasteltiin toimeksiantajayrityksen sekä neljän vertailuyrityksen verkkosivustoja sekä Facebook-sivustoja. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin temaattista analyysiä. Havainnoinnin kohteena olivat viestinnän tyyli, sisällön monipuolisuus ja visuaalisuus, asiakaslähtöisyys, kohderyhmien huomioiminen sekä verkkosivustojen hakukoneoptimointi ja käytettävyys.
Tutkimuksessa nousi esiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseen. Yrityksen verkkosivuille kannattaa lisätä tarinoita yrityksestä, tuttavallisia toimintakehotteita, asiakasarvioita ja opastavaa sisältöä. Nämä voivat lisätä asiakkaan luottamusta yritystä kohtaan sekä parantaa yrityksen näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa. Verkkosivujen avainsanojen tarkistaminen, ja verkkosivuille johtavien linkkien sijoittaminen alan sivustoille voi parantaa hakukonenäkyvyyttä. Yrityksen Facebook-sivujen kiinnostavuuden kasvattamiseksi tunteisiin vetoavat videot, tarinalliset kuvatekstit, tiheämpi julkaisutahti, asiakastarinat sekä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa tukee digitaalisen markkinointiviestinnän kokonaisuutta. Tutkimuksessa esiin tulleita kehittämisehdotuksia hyödynnettiin laadittaessa digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmaa toimeksiantajalle. Tutkimuksessa nousseita kehittämisehdotuksia on mahdollista hyödyntää myös muiden yritysten digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena voisi kartoittaa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksia yrityksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin kirjallisuuden pohjalta sisältömarkkinointia, erilaisia digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia sekä luonto- ja elämysmatkailua. Teoriaosuudessa selvitettiin, miten eri digitaalisen viestinnän kanavissa voi saavuttaa näkyvyyttä sekä löytää mainonnan mahdollisuuksia. Lisäksi tutkittiin luonto- ja elämysmatkailua toimialana, sen markkinointiviestintää sekä tulevaisuuden näkymiä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa oli laadullinen tutkimusote. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua havainnointia ja vertailuanalyysiä (benchmarking). Tutkimuksessa tarkasteltiin toimeksiantajayrityksen sekä neljän vertailuyrityksen verkkosivustoja sekä Facebook-sivustoja. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin temaattista analyysiä. Havainnoinnin kohteena olivat viestinnän tyyli, sisällön monipuolisuus ja visuaalisuus, asiakaslähtöisyys, kohderyhmien huomioiminen sekä verkkosivustojen hakukoneoptimointi ja käytettävyys.
Tutkimuksessa nousi esiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseen. Yrityksen verkkosivuille kannattaa lisätä tarinoita yrityksestä, tuttavallisia toimintakehotteita, asiakasarvioita ja opastavaa sisältöä. Nämä voivat lisätä asiakkaan luottamusta yritystä kohtaan sekä parantaa yrityksen näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa. Verkkosivujen avainsanojen tarkistaminen, ja verkkosivuille johtavien linkkien sijoittaminen alan sivustoille voi parantaa hakukonenäkyvyyttä. Yrityksen Facebook-sivujen kiinnostavuuden kasvattamiseksi tunteisiin vetoavat videot, tarinalliset kuvatekstit, tiheämpi julkaisutahti, asiakastarinat sekä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa tukee digitaalisen markkinointiviestinnän kokonaisuutta. Tutkimuksessa esiin tulleita kehittämisehdotuksia hyödynnettiin laadittaessa digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmaa toimeksiantajalle. Tutkimuksessa nousseita kehittämisehdotuksia on mahdollista hyödyntää myös muiden yritysten digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena voisi kartoittaa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksia yrityksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä.