Pinnoittaminen : opetusvideo suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön
Laari, Suvi; Lybeck, Janna; Siljander, Jenni (2025)
Laari, Suvi
Lybeck, Janna
Siljander, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427027
Tiivistelmä
Karieksen ennaltaehkäisevä hoito ennen dentiinivaurioiden muodostumista kuuluu keskeisimpiin suuhygienistin tehtäviin. Siihen liittyviä tavallisimpia vastaanottotoimenpiteitä ovat fluorikäsittelyt ja hampaan purupinnan uurteiden pinnoitukset. Kovetettu pinnoiteaine estää mekaanisesti kariogeenisten bakteerien pääsyn hampaan kiilteen syviin fissuuroihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kattava, selkeä ja näyttöön perustuva opetusvideo hampaan pinnoituksesta oppimisen tueksi Savonia ammattikorkeakoululle ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena oli lisätä suuhygienistiopiskelijoiden tietämystä pinnoituksen toteuttamisesta vastaanotolla sekä edistää kliinisten taitojen oppimista visuaalisen oppimateriaalin avulla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tilaaja ja toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu.
Työtä varten kerättiin kirjallisuustietoa kariologiasta, pinnoittamisesta ja oppimateriaalin tuottamisesta. Tiedon etsimiseen käytettiin kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja. Videolle laadittiin käsikirjoitus, jonka pohjalta kuvattiin suunnitellusti hampaan pinnoittamisen toimenpide sekä siihen tarvittavat välineet. Jälkeenpäin videolle lisättiin äänitys ja se editoitiin yhtenäiseksi, loogisesti eteneväksi opetusvideoksi. Opetusvideolla esitellään pinnoituksen indikaatiot ja kontraindikaatiot, siihen käytettävät instrumentit ja tarveaineet, toimenpiteen suorittaminen ja pinnoiteylimäärän hiominen ja kiillotus.
Videon laatua arvioitiin keräämällä palautetta Savonian suun terveydenhuollon opettajilta ja toisen vuoden suuhygienistiopiskelijoilta anonyymillä Webropol -kyselyllä. Kysely lähetettiin yhteensä 53 henkilölle, ja vastaaminen kyselyyn oli vapaaehtoista. Vastauksia saatiin 20, ja vastausprosentti oli 38 %. Tuloksien mukaan videota pidettiin selkeänä ja onnistuneena. Sanallisessa palautteessa saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden pohjalta videoon tehtiin viimeisteleviä muutoksia. Näitä olivat Savonian logon lisääminen videon loppuun ja muutaman tarkentavan tekstin lisääminen videolle.
Valmis tuotos on hyödynnettävissä laaja-alaisesti Savonia-ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon opetuksessa teoriaopetuksen tukena, harjoittelun aikana tai itsenäisen opiskelun materiaalina. Kehittämisideoita jatkossa voisivat olla kääntäminen ja tekstitys englanniksi sekä erilaisen, värittömän pinnoiteaineen käyttö.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kattava, selkeä ja näyttöön perustuva opetusvideo hampaan pinnoituksesta oppimisen tueksi Savonia ammattikorkeakoululle ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena oli lisätä suuhygienistiopiskelijoiden tietämystä pinnoituksen toteuttamisesta vastaanotolla sekä edistää kliinisten taitojen oppimista visuaalisen oppimateriaalin avulla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tilaaja ja toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu.
Työtä varten kerättiin kirjallisuustietoa kariologiasta, pinnoittamisesta ja oppimateriaalin tuottamisesta. Tiedon etsimiseen käytettiin kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja. Videolle laadittiin käsikirjoitus, jonka pohjalta kuvattiin suunnitellusti hampaan pinnoittamisen toimenpide sekä siihen tarvittavat välineet. Jälkeenpäin videolle lisättiin äänitys ja se editoitiin yhtenäiseksi, loogisesti eteneväksi opetusvideoksi. Opetusvideolla esitellään pinnoituksen indikaatiot ja kontraindikaatiot, siihen käytettävät instrumentit ja tarveaineet, toimenpiteen suorittaminen ja pinnoiteylimäärän hiominen ja kiillotus.
Videon laatua arvioitiin keräämällä palautetta Savonian suun terveydenhuollon opettajilta ja toisen vuoden suuhygienistiopiskelijoilta anonyymillä Webropol -kyselyllä. Kysely lähetettiin yhteensä 53 henkilölle, ja vastaaminen kyselyyn oli vapaaehtoista. Vastauksia saatiin 20, ja vastausprosentti oli 38 %. Tuloksien mukaan videota pidettiin selkeänä ja onnistuneena. Sanallisessa palautteessa saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden pohjalta videoon tehtiin viimeisteleviä muutoksia. Näitä olivat Savonian logon lisääminen videon loppuun ja muutaman tarkentavan tekstin lisääminen videolle.
Valmis tuotos on hyödynnettävissä laaja-alaisesti Savonia-ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon opetuksessa teoriaopetuksen tukena, harjoittelun aikana tai itsenäisen opiskelun materiaalina. Kehittämisideoita jatkossa voisivat olla kääntäminen ja tekstitys englanniksi sekä erilaisen, värittömän pinnoiteaineen käyttö.
