Nuoremman kohderyhmän tavoittaminen sosiaalisen median optimoinnin avulla
Rautakoski, Rebekka (2025)
Rautakoski, Rebekka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427080
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Ammattilehti.fi:lle. Ammattilehti on helsinkiläinen metsä-, maanrakennus-, kaivos- ja kuljetusalan johtava media Suomessa. Ammattilehti tuottaa sosiaaliseen mediaan digitaalista sisältöä ja lisäksi kolmea eri printtilehteä. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään miten Ammattilehti voisi tavoittaa nuorempaa kohderyhmää sosiaalisen median kanavien optimoinnin avulla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, jotka ovat sosiaalisen median optimointi ja kohderyhmän tavoittaminen. Tutkimus on toteutettu monimenetelmäisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa on käytetty sähköpostihaastattelua ja data-analyysia. Tutkimuksessa haastateltiin Ammattilehden työntekijää sekä analysointiin sosiaalisen median kanavista saatua dataa ja luotiin niistä taulukoita.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että Ammattilehden sosiaalisen median kanaville tuotettu sisältö ei tavoita nuorempaa kohderyhmää, vaan se tavoittaa pääasiassa vanhempaa katsojakuntaa. Lisäksi tutkimuksen perusteella todettiin, että sosiaalisen median kanaviin tuotetaan liian harvoin ja osittain myös vääränlaista sisältöä kanavan kannattavuuden kannalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koska Ammattilehdellä ei ole sisältöstrategiaa sosiaalisen median kanavilleen, ei kaikilla kanavilla ole kannattavaa hyötyä yritykselle. Tulosten pohjalta saatiin kuitenkin hyviä kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, jotka ovat sosiaalisen median optimointi ja kohderyhmän tavoittaminen. Tutkimus on toteutettu monimenetelmäisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa on käytetty sähköpostihaastattelua ja data-analyysia. Tutkimuksessa haastateltiin Ammattilehden työntekijää sekä analysointiin sosiaalisen median kanavista saatua dataa ja luotiin niistä taulukoita.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että Ammattilehden sosiaalisen median kanaville tuotettu sisältö ei tavoita nuorempaa kohderyhmää, vaan se tavoittaa pääasiassa vanhempaa katsojakuntaa. Lisäksi tutkimuksen perusteella todettiin, että sosiaalisen median kanaviin tuotetaan liian harvoin ja osittain myös vääränlaista sisältöä kanavan kannattavuuden kannalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koska Ammattilehdellä ei ole sisältöstrategiaa sosiaalisen median kanavilleen, ei kaikilla kanavilla ole kannattavaa hyötyä yritykselle. Tulosten pohjalta saatiin kuitenkin hyviä kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia.
