Suun terveyden edistämisen materiaali esikoululaisille: nukketeatterin käsikirjoitus
Eriksson, Tessa; Wickstrand, Pinja (2025)
Eriksson, Tessa
Wickstrand, Pinja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527103
Tiivistelmä
Työskentely suuhygienistinä on hyvin monipuolista ja ammatin harjoittaminen vaatii laaja-alaisia taitoja. Suuhygienistin työtehtäviin julkisessa suunterveydenhuollossa kuuluu perinteisesti hammaskivenpoistoa, lasten suun terveystarkastuksia, hampaan pinnoituksia, hoitotarpeen arvioimista sekä mahdollisesti oikomishoidon toteuttamista omalla vastuualueellaan. Hoitohuoneessa suoritettavan kliinisen työn lisäksi suuhygienistin työnkuvaan voi kuulua erilaisia jalkautumisia, kuten suunterveyden edistämisvierailuja kouluihin ja päiväkoteihin. Käynnit ovat tärkeässä roolissa ennalta ehkäisevässä työssä.
Työn tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa suun terveyden edistämiseen kannustava nukketeatteriesitys esikoululaisille. Työn tavoitteena oli edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia esikoulu vierailuja varten. Tuotettiin valmis nukketeatteri käsikirjoitus ja rekvisiitta suuhygienistiopiskelijoiden esikoulu vierailuja varten. Hyödynnettiin työssä jo aikaisemmin hankittuja esitysrekvisiittoja, kuten esimerkiksi käsinukkeja. Haluttiin työssä selvittää, kuinka tavoittaa esikouluikäiset ja millaista tietoa he pystyvät vastaanottamaan. Nukketeatteri käsikirjoitus sisältää esikouluikäisille lapsille ajankohtaista tietoa suunterveydestä. Esitys pitää sisällään tietoa hampaiden vaihdunnasta ja hampaiden puhtaana pitämisen merkityksestä. Lisäksi esityksessä käydään läpi oikeaoppinen hampaiden harjaustekniikka sähköhammasharjan avulla.
Opinnäytetyön tuottaminen aloitettiin aiheeseen perehtymisellä ja luotettavan teoriatiedon etsimisellä. Etsittiin tietoa virallisista ja luotettavista tietolähteistä, erilaisista artikkeleista ja asiantuntijoiden laatimasta tietokannasta. Lisäksi käytettiin lähteinä painettuja kirjoja, joissa lähteenä oli käytetty erilaisia artikkeleita tai niihin oli koottu opetukseen tarkoitettua materiaalia. Nukketeatterin suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa on pyritty noudattamaan hyvän nukketeatterin periaatteita. Kehittämistyönä toteutettiin valmis käsikirjoitus ja rekvisiitta suuhygienistiopiskelijoille. Käsikirjoitus ja rekvisiitta toimii apuna esikouluvierailuja tekeville opiskelijoille, jotka saivat tuotoksesta valmiin pohjan esitykseen.
Kehittämistyö tuotosta arvioitiin palautekyselyn avulla. Palautekysely lähetettiin sähköpostin avulla kolmelle Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelija ryhmälle ja suuhygienistiopiskelijoiden tutkinto-ohjelman opettajille. Palautekyselyyn vastasi 10 henkilöä (n=10). Saadun palautteen perusteella käsikirjoitus saavutti sen tavoitteet melko hyvin.
Työn tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa suun terveyden edistämiseen kannustava nukketeatteriesitys esikoululaisille. Työn tavoitteena oli edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia esikoulu vierailuja varten. Tuotettiin valmis nukketeatteri käsikirjoitus ja rekvisiitta suuhygienistiopiskelijoiden esikoulu vierailuja varten. Hyödynnettiin työssä jo aikaisemmin hankittuja esitysrekvisiittoja, kuten esimerkiksi käsinukkeja. Haluttiin työssä selvittää, kuinka tavoittaa esikouluikäiset ja millaista tietoa he pystyvät vastaanottamaan. Nukketeatteri käsikirjoitus sisältää esikouluikäisille lapsille ajankohtaista tietoa suunterveydestä. Esitys pitää sisällään tietoa hampaiden vaihdunnasta ja hampaiden puhtaana pitämisen merkityksestä. Lisäksi esityksessä käydään läpi oikeaoppinen hampaiden harjaustekniikka sähköhammasharjan avulla.
Opinnäytetyön tuottaminen aloitettiin aiheeseen perehtymisellä ja luotettavan teoriatiedon etsimisellä. Etsittiin tietoa virallisista ja luotettavista tietolähteistä, erilaisista artikkeleista ja asiantuntijoiden laatimasta tietokannasta. Lisäksi käytettiin lähteinä painettuja kirjoja, joissa lähteenä oli käytetty erilaisia artikkeleita tai niihin oli koottu opetukseen tarkoitettua materiaalia. Nukketeatterin suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa on pyritty noudattamaan hyvän nukketeatterin periaatteita. Kehittämistyönä toteutettiin valmis käsikirjoitus ja rekvisiitta suuhygienistiopiskelijoille. Käsikirjoitus ja rekvisiitta toimii apuna esikouluvierailuja tekeville opiskelijoille, jotka saivat tuotoksesta valmiin pohjan esitykseen.
Kehittämistyö tuotosta arvioitiin palautekyselyn avulla. Palautekysely lähetettiin sähköpostin avulla kolmelle Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelija ryhmälle ja suuhygienistiopiskelijoiden tutkinto-ohjelman opettajille. Palautekyselyyn vastasi 10 henkilöä (n=10). Saadun palautteen perusteella käsikirjoitus saavutti sen tavoitteet melko hyvin.
