Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan opetus ja oppimisintegraatio – Kajastuksina ja karikkoina ammattikorkeakoulun henkilöstön kerronnassa

Laitinen-Väänänen, Sirpa; Vähäsantanen, Katja; Tapani, Annukka; Alanko-Turunen, Merja; Korento, Kati; Kilja, Päivi; Kanninen, Susanna; Kunnari, Irma (2025)

 
Avaa tiedosto
Laitinen-VaananenS_etal_tutkimus-kehittamis-ja-innovaatiotoiminnan.pdf (470.4Kt)
Lataukset: 


Laitinen-Väänänen, Sirpa
Vähäsantanen, Katja
Tapani, Annukka
Alanko-Turunen, Merja
Korento, Kati
Kilja, Päivi
Kanninen, Susanna
Kunnari, Irma
Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö - OKKA-säätiö
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251105105352
Tiivistelmä
Tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoiminnan (TKI) yhdistäminen opetukseen (O) on tuttu ja myös ajankohtainen aihe ammattikorkeakouluissa. Ammattikorkeakouluhenkilöstön näkökulman tarkastelu TKI:n ja opetuksen integraation on ollut kuitenkin tutkimuksissa vähäistä. Tämä tutkimus kohdentuu TKI:n ja opetuksen/oppimisen (TKIO) yhdistämiseen henkilöstön näkökulmasta. Kyselytutkimus toteutettiin viidessä ammattikorkeakoulussa ja siihen vastasi 343 henkilöä. Vastaajina oli opettajia, TKI-toimijoita ja muuta henkilöstöä. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia tyyppitarinoita rakentuu TKIO:sta ammattikorkeakoulujen henkilöstön kerronnasta. Narratiivisen analyysin pohjalta rakensimme viisi tyyppitarinaa kuvaamaan TKIO-integraatiota. Tuloksina kuvattavissa tarinoissa TKIO hahmottuu monipuolisesti 1) henkilöstön omakohtaisena toimintana, 2) opiskelijoiden oppimisen kenttänä, 3) opetuksen työvälineenä, 4) työelämäyhteistyönä, ja 5) rakenteiden ohjaamana toimintana. Tyyppitarinat kuvaavat eri tavoin TKIO:n kontekstia ja luonnetta, sitä kehystäviä tekijöitä ja henkilöstöä TKIO-toimijoina. Tulokset auttavat ymmärtämään TKIO-integraation mahdollisuuksia ja tunnistamaan esteitä sekä auttavat ammattikorkeakouluja luomaan entistä kestävämpiä ja laadukkaampia ratkaisuja ja käytäntöjä TKIO-integraatioon.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste