Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan opetus ja oppimisintegraatio – Kajastuksina ja karikkoina ammattikorkeakoulun henkilöstön kerronnassa
Laitinen-Väänänen, Sirpa; Vähäsantanen, Katja; Tapani, Annukka; Alanko-Turunen, Merja; Korento, Kati; Kilja, Päivi; Kanninen, Susanna; Kunnari, Irma (2025)
Lataukset:
Laitinen-Väänänen, Sirpa
Vähäsantanen, Katja
Tapani, Annukka
Alanko-Turunen, Merja
Korento, Kati
Kilja, Päivi
Kanninen, Susanna
Kunnari, Irma
Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö - OKKA-säätiö
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251105105352
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251105105352
Tiivistelmä
Tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoiminnan (TKI) yhdistäminen opetukseen (O) on tuttu ja myös ajankohtainen aihe ammattikorkeakouluissa. Ammattikorkeakouluhenkilöstön näkökulman tarkastelu TKI:n ja opetuksen integraation on ollut kuitenkin tutkimuksissa vähäistä. Tämä tutkimus kohdentuu TKI:n ja opetuksen/oppimisen (TKIO) yhdistämiseen henkilöstön näkökulmasta. Kyselytutkimus toteutettiin viidessä ammattikorkeakoulussa ja siihen vastasi 343 henkilöä. Vastaajina oli opettajia, TKI-toimijoita ja muuta henkilöstöä. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia tyyppitarinoita rakentuu TKIO:sta ammattikorkeakoulujen henkilöstön kerronnasta. Narratiivisen analyysin pohjalta rakensimme viisi tyyppitarinaa kuvaamaan TKIO-integraatiota. Tuloksina kuvattavissa tarinoissa TKIO hahmottuu monipuolisesti 1) henkilöstön omakohtaisena toimintana, 2) opiskelijoiden oppimisen kenttänä, 3) opetuksen työvälineenä, 4) työelämäyhteistyönä, ja 5) rakenteiden ohjaamana toimintana. Tyyppitarinat kuvaavat eri tavoin TKIO:n kontekstia ja luonnetta, sitä kehystäviä tekijöitä ja henkilöstöä TKIO-toimijoina. Tulokset auttavat ymmärtämään TKIO-integraation mahdollisuuksia ja tunnistamaan esteitä sekä auttavat ammattikorkeakouluja luomaan entistä kestävämpiä ja laadukkaampia ratkaisuja ja käytäntöjä TKIO-integraatioon.
