Sertifikaattien hyödyntäminen puutuotteiden markkinointiviestinnässä : opas suomalaisille puutuotealan yrityksille
Väisänen, Otso (2025)
Väisänen, Otso
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427082
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset puu tuotealan yritykset voivat hyödyntää sertifikaatteja markkinointiviestinnässään muun markkinoinnin tukena.
Tietoperusta rakentui ajankohtaisten akateemisten lähteiden, sertifiointiorganisaatioiden ohjeistusten sekä puutuotealan toimialaraportin pohjalta. Teoriapohjan avulla muodostettiin kokonaiskuva sertifikaattien merkityksestä vastuullisuusviestinnässä sekä niiden roolista kilpailukyvyn rakentamisessa.
Työn empiirinen osuus toteutettiin toiminnallisena tuotoksena, jonka lopputuloksena syntyi visuaalinen opas puutuotealan yrityksille. Opas kokoaa keskeiset keinot sekä huomiot sertifikaattien hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä.
Oppaasta haluttiin tehdä käytännönläheinen ja helposti sovellettava kokonaisuus, joka tukee puutuotealan yrityksiä vastuullisuusviestinnän toteuttamisessa. Oppaan avulla yritys voi perehtyä ja suunnitella sertifikaattiviestintäänsä johdonmukaisesti ja huomioida sertifikaattien tehokkaan hyödyntämisen vaatimukset. Teoria ja opas muodostuivat tietoperustan pohjalta.
Tietoperusta rakentui ajankohtaisten akateemisten lähteiden, sertifiointiorganisaatioiden ohjeistusten sekä puutuotealan toimialaraportin pohjalta. Teoriapohjan avulla muodostettiin kokonaiskuva sertifikaattien merkityksestä vastuullisuusviestinnässä sekä niiden roolista kilpailukyvyn rakentamisessa.
Työn empiirinen osuus toteutettiin toiminnallisena tuotoksena, jonka lopputuloksena syntyi visuaalinen opas puutuotealan yrityksille. Opas kokoaa keskeiset keinot sekä huomiot sertifikaattien hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä.
Oppaasta haluttiin tehdä käytännönläheinen ja helposti sovellettava kokonaisuus, joka tukee puutuotealan yrityksiä vastuullisuusviestinnän toteuttamisessa. Oppaan avulla yritys voi perehtyä ja suunnitella sertifikaattiviestintäänsä johdonmukaisesti ja huomioida sertifikaattien tehokkaan hyödyntämisen vaatimukset. Teoria ja opas muodostuivat tietoperustan pohjalta.
