Sijaisauton toimitusprosessin kehittäminen ja järjestelmämuutos
Hussein, Hussein (2025)
Hussein, Hussein
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527143
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen sijaisauton toimitusprosessin laatua ja tehokkuutta sekä analysoida tikettijärjestelmää ennen kuin se otetaan käyttöön. Samalla analysoidaan sen tuomat mahdollisuudet ja riskit.
Insinöörityön alussa käytiin läpi nykytila-analyysiä, jossa kuvattiin nykyistä toimitusprosessia ja käytössä olevan järjestelmän tilannetta. Löydettyjen havaintojen pohjalta tunnistettiin kehityskohteet, joita käytiin teoriaosuudessa hyödyntäen IT-alan parhaita käytäntöjä. Nykytila-analyysin ja kirjallisuustutkimuksen perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys ja laadittiin kehitysehdotus.
Insinöörityön tuloksena syntyi selkeä kuvaus nykyisestä toimitusprosessista ja sen kehityskohdista sekä konkreettinen parannusehdotus, jonka avulla kohdeyritys voisi parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa toimintaansa. Toiseksi keskeisenä tuloksena syntyi järjestelmämuutos sekä sitä edeltävä muutoshallinnan suunnittelu.
Tämän insinöörityön avulla kohdeyritys voi kehittää sijaisauton toimitusprosessia ja aloittaa mahdollisen järjestelmämuutoksen. Kehitysehdotukset perustuivat nykytila-analyysissä sekä kirjallisuustutkimuksen pohjalta laadittuun teoreettiseen viitekehykseen.
Insinöörityön alussa käytiin läpi nykytila-analyysiä, jossa kuvattiin nykyistä toimitusprosessia ja käytössä olevan järjestelmän tilannetta. Löydettyjen havaintojen pohjalta tunnistettiin kehityskohteet, joita käytiin teoriaosuudessa hyödyntäen IT-alan parhaita käytäntöjä. Nykytila-analyysin ja kirjallisuustutkimuksen perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys ja laadittiin kehitysehdotus.
Insinöörityön tuloksena syntyi selkeä kuvaus nykyisestä toimitusprosessista ja sen kehityskohdista sekä konkreettinen parannusehdotus, jonka avulla kohdeyritys voisi parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa toimintaansa. Toiseksi keskeisenä tuloksena syntyi järjestelmämuutos sekä sitä edeltävä muutoshallinnan suunnittelu.
Tämän insinöörityön avulla kohdeyritys voi kehittää sijaisauton toimitusprosessia ja aloittaa mahdollisen järjestelmämuutoksen. Kehitysehdotukset perustuivat nykytila-analyysissä sekä kirjallisuustutkimuksen pohjalta laadittuun teoreettiseen viitekehykseen.
