Sosiaalisen median kehittämisstrategia KooKoo Hockey Oy:lle
Puhakka, Ville (2025)
Puhakka, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110627229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110627229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median kehittämisstrategia KooKoo hockey Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoi-tuksena oli luoda laaja tietopaketti sosiaalisesta mediasta ja sen mahdollisuuksista. Sen avulla KooKoo Hockey Oy voi ryhtyä kehittämään omaa sosiaalista mediaansa osana markkinointia ja vuorovaikutusta fanien ja seu-raajiensa kanssa. Tavoitteena oli tarjota KooKoo Hockey Oy:lle konkreettisia kehittämisehdotuksia, miten he voivat parantaa omaa sosiaalista mediaansa.
Opinnäytetyö toteutus jakautui kolmeen eri osaan. Opinnäytetyön alkupuolella perehdyttiin ja kerrottiin urhei-lumarkkinoinnin ja sosiaalisen median teoriapuolta. Keskiosassa on KooKoo Hockey Oy:n sosiaalisen median nykytila-analyysi, missä arvioitiin KooKoon sosiaalisen median tilaa tällä hetkellä. Keskiosassa oli myös benchmarking menetelmän avulla toteutettiin kilpailija-analyysi. Siinä vertailtiin KooKoon sosiaalista mediaa muutaman eri Liigaseuran sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön loppupuolelta löytyy kvantitatiivinen kyselytut-kimus Kookoon sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksessa tehtiin webropolilla ja se oli suunnattu KooKoon faneille ja sosiaalisen median kuluttajille.
Tutkimuksessa selvitettiin KooKoo Hockey Oy:n sosiaalisen median nykytila ja laadittiin selkeitä kehitysehdo-tuksia tulevaisuutta varten. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen vastasi 692 henkilöä. Tulokset kertovat, että KooKoon sosiaalinen media on laadukasta, ajankohtaista ja monipuolista. Selkeitä kehityskohteita olivat vuorovaikutuksen lisääminen ja fanien huomiointi, TikTokin hyödyntäminen somekanavana. Kehitettävää olisi myös se, että tuotettaisiin enemmän kulissien takaista sisältöä pelaajista sekä joukkueen arjesta. Jatkotutkimusehdotuksia opinnäytetyöni perusteella olisi esimerkiksi laaja benchmarking-analyysi liigaseuroista sekä maksetun- ja orgaanisen sosiaalisen median vertailu urheiluorganisaatiossa.
Opinnäytetyö toteutus jakautui kolmeen eri osaan. Opinnäytetyön alkupuolella perehdyttiin ja kerrottiin urhei-lumarkkinoinnin ja sosiaalisen median teoriapuolta. Keskiosassa on KooKoo Hockey Oy:n sosiaalisen median nykytila-analyysi, missä arvioitiin KooKoon sosiaalisen median tilaa tällä hetkellä. Keskiosassa oli myös benchmarking menetelmän avulla toteutettiin kilpailija-analyysi. Siinä vertailtiin KooKoon sosiaalista mediaa muutaman eri Liigaseuran sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön loppupuolelta löytyy kvantitatiivinen kyselytut-kimus Kookoon sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksessa tehtiin webropolilla ja se oli suunnattu KooKoon faneille ja sosiaalisen median kuluttajille.
Tutkimuksessa selvitettiin KooKoo Hockey Oy:n sosiaalisen median nykytila ja laadittiin selkeitä kehitysehdo-tuksia tulevaisuutta varten. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen vastasi 692 henkilöä. Tulokset kertovat, että KooKoon sosiaalinen media on laadukasta, ajankohtaista ja monipuolista. Selkeitä kehityskohteita olivat vuorovaikutuksen lisääminen ja fanien huomiointi, TikTokin hyödyntäminen somekanavana. Kehitettävää olisi myös se, että tuotettaisiin enemmän kulissien takaista sisältöä pelaajista sekä joukkueen arjesta. Jatkotutkimusehdotuksia opinnäytetyöni perusteella olisi esimerkiksi laaja benchmarking-analyysi liigaseuroista sekä maksetun- ja orgaanisen sosiaalisen median vertailu urheiluorganisaatiossa.
