Metsäalan perustutkinnon opintopolun kehittäminen
Pouru, Jarmo (2025)
Pouru, Jarmo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110627251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110627251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa metsäkoneenkuljetuksen osaamisalaa järjestävien oppilaitosten työpaikalla järjestettävän koulutuksen käytäntöjä ja tuottaa kehittämisehdotuksia Länsirannikon Koulutus Oy Winnovan metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden opintopolkujen sujuvoittamiseksi. Työssä pyrittiin selvittämään, miten työpaikalla järjestettävä koulutus voidaan sovittaa yhteen tietopuolisten opintojen ja yhteisten tutkinnon osien kanssa niin, että opiskelijan opintojen eteneminen on johdonmukaista ja tehokasta.
Tietoperusta rakentui ammatillisen koulutuksen reformin vaikutuksista, henkilökohtaistamisen periaatteista sekä työelämässä oppimisen ja ohjauksen käytännöistä. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena sekä määrällisenä kyselytutkimuksena, joka kohdistettiin metsäkoneenkuljetuksen koulutusohjelmassa opettaville. Kyselyyn vastasi yhteensä 84 henkilöä 11 eri ammatillisesta oppilaitoksesta. Aineisto kerättiin Webropol-alustalla ja analysoitiin kvantitatiivisesti.
Tulosten mukaan opiskelijan sitoutuminen opintoihin oli keskeisin opintopolun onnistumiseen vaikuttava tekijä. Myös oppilaitoksen resurssien käyttö, työelämäyhteistyö, työpaikkaohjaajien perehdytys ja ohjauskäynnit nousivat merkittäviksi tekijöiksi. Tietopuolisten opintojen ja yhteisten tutkinnon osien ajoitus vaatii huolellista suunnittelua. Vastaajat korostivat erityisesti opiskelijan sitoutumisen merkitystä, opetuksen järjestämisen ja suunnittelun tärkeyttä sekä oppilaitoksen ja työelämän välisen yhteistyön keskeistä roolia. Lisäksi esiin nousi opiskelijan opintojen henkilökohtaistamisen olennainen vaikutus opintopolun onnistumiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että onnistunut opintopolku edellyttää opiskelijan vahvaa sitoutumista, oppilaitoksen tarkoituksenmukaista resurssien käyttöä, tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa sekä selkeitä käytäntöjä työpaikalla järjestettävän koulutuksen ohjaukseen ja perehdytykseen. Tietopuolisten opintojen ja yhteisten tutkinnon osien toteutuksessa korostuu opiskelijan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen.
Kehitysehdotuksina esitetään opettajien HOKS-osaamisen vahvistamista, tiimityön ja tiimien toiminnan kehittämistä sekä työpaikkaohjaajien perehdyttämisen suunnitelmallista toteuttamista. Lisäksi suositellaan metsäkoneopetuksessa saatavan seurantatiedon hyödyntämistä ja soveltuvuuskokeiden käyttöönottoa. Näiden toimenpiteiden tavoitteena on tukea opiskelijoiden opintopolun sujuvuutta ja varmistaa koulutuksen laadukas toteutus.
Tietoperusta rakentui ammatillisen koulutuksen reformin vaikutuksista, henkilökohtaistamisen periaatteista sekä työelämässä oppimisen ja ohjauksen käytännöistä. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena sekä määrällisenä kyselytutkimuksena, joka kohdistettiin metsäkoneenkuljetuksen koulutusohjelmassa opettaville. Kyselyyn vastasi yhteensä 84 henkilöä 11 eri ammatillisesta oppilaitoksesta. Aineisto kerättiin Webropol-alustalla ja analysoitiin kvantitatiivisesti.
Tulosten mukaan opiskelijan sitoutuminen opintoihin oli keskeisin opintopolun onnistumiseen vaikuttava tekijä. Myös oppilaitoksen resurssien käyttö, työelämäyhteistyö, työpaikkaohjaajien perehdytys ja ohjauskäynnit nousivat merkittäviksi tekijöiksi. Tietopuolisten opintojen ja yhteisten tutkinnon osien ajoitus vaatii huolellista suunnittelua. Vastaajat korostivat erityisesti opiskelijan sitoutumisen merkitystä, opetuksen järjestämisen ja suunnittelun tärkeyttä sekä oppilaitoksen ja työelämän välisen yhteistyön keskeistä roolia. Lisäksi esiin nousi opiskelijan opintojen henkilökohtaistamisen olennainen vaikutus opintopolun onnistumiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että onnistunut opintopolku edellyttää opiskelijan vahvaa sitoutumista, oppilaitoksen tarkoituksenmukaista resurssien käyttöä, tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa sekä selkeitä käytäntöjä työpaikalla järjestettävän koulutuksen ohjaukseen ja perehdytykseen. Tietopuolisten opintojen ja yhteisten tutkinnon osien toteutuksessa korostuu opiskelijan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen.
Kehitysehdotuksina esitetään opettajien HOKS-osaamisen vahvistamista, tiimityön ja tiimien toiminnan kehittämistä sekä työpaikkaohjaajien perehdyttämisen suunnitelmallista toteuttamista. Lisäksi suositellaan metsäkoneopetuksessa saatavan seurantatiedon hyödyntämistä ja soveltuvuuskokeiden käyttöönottoa. Näiden toimenpiteiden tavoitteena on tukea opiskelijoiden opintopolun sujuvuutta ja varmistaa koulutuksen laadukas toteutus.
