Seksuaalikasvatus yläkouluikäisille
Hoti, Arijonela; Hietakangas, Iida (2025)
Hoti, Arijonela
Hietakangas, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727387
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Onkilahden
yhtenäiskoulun yhdeksäsluokkalaisten tietoisuutta seksuaaliterveyteen liittyvistä aiheista. Työ sai alkunsa halusta tarjota nuorille ajankohtaista ja luotettavaa tietoa, joka tukee heidän kasvuaan ja terveyttään.
Teoreettinen viitekehys pohjautui Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Käypä hoito -suositusten ja muiden asiantuntijalähteiden näkemyksiin seksuaalikasvatuksesta, nuoruuden kehitysvaiheista, sukupuolitaudeista ja ehkäisymenetelmistä. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa oppilaille järjestettiin opetustunteja sekä tietovisa. Aineisto kerättiin oppilaiden vastauksista ja analysoitiin määrällisesti. Tuloksia havainnollistettiin muun muassa ympyrädiagrammien avulla.
Tulosten perusteella nuoret tunnistivat hyvin HIV:n tartuntatavat ja tiesivät, mistä hakea apua ehkäisyasioissa. Sen sijaan kondomin suojaavuus genitaaliherpestä vastaan ja tautien visuaalinen tunnistaminen osoittautuivat haasteellisiksi. Pelillinen lähestymistapa lisäsi oppilaiden motivaatiota ja teki oppitunneista osallistavia. Opinnäytetyö osoittaa, että seksuaalikasvatuksessa on tärkeää yhdistää selkeä tieto, visuaaliset materiaalit ja turvallinen keskusteluympäristö.
yhtenäiskoulun yhdeksäsluokkalaisten tietoisuutta seksuaaliterveyteen liittyvistä aiheista. Työ sai alkunsa halusta tarjota nuorille ajankohtaista ja luotettavaa tietoa, joka tukee heidän kasvuaan ja terveyttään.
Teoreettinen viitekehys pohjautui Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Käypä hoito -suositusten ja muiden asiantuntijalähteiden näkemyksiin seksuaalikasvatuksesta, nuoruuden kehitysvaiheista, sukupuolitaudeista ja ehkäisymenetelmistä. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa oppilaille järjestettiin opetustunteja sekä tietovisa. Aineisto kerättiin oppilaiden vastauksista ja analysoitiin määrällisesti. Tuloksia havainnollistettiin muun muassa ympyrädiagrammien avulla.
Tulosten perusteella nuoret tunnistivat hyvin HIV:n tartuntatavat ja tiesivät, mistä hakea apua ehkäisyasioissa. Sen sijaan kondomin suojaavuus genitaaliherpestä vastaan ja tautien visuaalinen tunnistaminen osoittautuivat haasteellisiksi. Pelillinen lähestymistapa lisäsi oppilaiden motivaatiota ja teki oppitunneista osallistavia. Opinnäytetyö osoittaa, että seksuaalikasvatuksessa on tärkeää yhdistää selkeä tieto, visuaaliset materiaalit ja turvallinen keskusteluympäristö.
