AavaArt markkinointiviestintäsuunnitelma
Voitila, Ella (2025)
Voitila, Ella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727382
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohtana on kehittää, sosiaalisen median hyödynnettävyyttä pienen taidealan yrityksen markkinoinnissa. Työn toimeksiantajana on toimintaansa aloittava taiteen verkkokauppa AavaArt , joka tuottaa ja myy taidetta. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa tunnettuuttaan, tavoittaa uusia asiakkaita ja erottautua kilpailijoistaan sosiaalisen median avulla. Opinnäytetyön aiheena on laatia AavaArtille sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma, joka keskittyy nimenomaan Instagramiin.
Työn tavoitteena on tukea toimeksiantajayritystä markkinoinnin kehittämisessä sekä luoda selkeä ja johdonmukainen suunnitelma Instagramin hyödyntämiseen. Konkreettisina tavoitteina asetettiin seuraajamäärän kasvattaminen sadalla seuraajalla kuuden kuukauden aikana, verkkokaupan myynnin lisääminen sekä säännöllisen sisältörytmin luominen kolmella viikoittaisella julkaisulla. Työ rajautuu ainoastaan Instagramin käyttöön, ja suunnitelma keskittyy orgaaniseen näkyvyyteen ilman maksettua mainontaa.
Kehittämismenetelminä hyödynnettiin SWOT-analyysiä ja kilpailija-analyysiä, joiden avulla kartoitettiin yrityksen nykytila, vahvuudet, kehityskohteet sekä markkinoilla toimivat kilpailijat. Markkinointiviestintäsuunnitelma rakennettiin SOSTAC-mallin mukaisesti, joka jäsentää suunnitelman kuuteen vaiheeseen: nykytilan analyysi, tavoitteet, strategiat, taktiikat, toimenpiteet sekä mittaus ja seuranta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi käytännönläheinen ja visuaalinen opas, joka sisältää yrityksen nykytila-analyysin, kilpailija-analyysin sekä konkreettisia ohjeita ja malleja Instagramin käyttöön. Oppaassa esitellään sisältöideoita, julkaisuohjelma sekä toimintatapoja, joiden avulla yritys voi kehittää markkinointiaan ja seurata sen tuloksia.
Työ muodostaa selkeän kokonaisuuden, jossa teoreettinen osuus tukee toiminnallista toteutusta. Työ vastaa toimeksiantajan tarpeisiin, ja tuotoksena syntynyt suunnitelma on helposti käytettävä sekä sovellettavissa yrityksen arkeen. Opinnäytetyö onnistui yhdistämään markkinointiviestinnän teoreettiset näkökulmat käytännönläheiseen tuotokseen ja tarjoaa toimeksiantajalle konkreettisen työkalun markkinoinnin kehittämiseen ja Instagram-tilin kasvattamiseen.
Työn tavoitteena on tukea toimeksiantajayritystä markkinoinnin kehittämisessä sekä luoda selkeä ja johdonmukainen suunnitelma Instagramin hyödyntämiseen. Konkreettisina tavoitteina asetettiin seuraajamäärän kasvattaminen sadalla seuraajalla kuuden kuukauden aikana, verkkokaupan myynnin lisääminen sekä säännöllisen sisältörytmin luominen kolmella viikoittaisella julkaisulla. Työ rajautuu ainoastaan Instagramin käyttöön, ja suunnitelma keskittyy orgaaniseen näkyvyyteen ilman maksettua mainontaa.
Kehittämismenetelminä hyödynnettiin SWOT-analyysiä ja kilpailija-analyysiä, joiden avulla kartoitettiin yrityksen nykytila, vahvuudet, kehityskohteet sekä markkinoilla toimivat kilpailijat. Markkinointiviestintäsuunnitelma rakennettiin SOSTAC-mallin mukaisesti, joka jäsentää suunnitelman kuuteen vaiheeseen: nykytilan analyysi, tavoitteet, strategiat, taktiikat, toimenpiteet sekä mittaus ja seuranta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi käytännönläheinen ja visuaalinen opas, joka sisältää yrityksen nykytila-analyysin, kilpailija-analyysin sekä konkreettisia ohjeita ja malleja Instagramin käyttöön. Oppaassa esitellään sisältöideoita, julkaisuohjelma sekä toimintatapoja, joiden avulla yritys voi kehittää markkinointiaan ja seurata sen tuloksia.
Työ muodostaa selkeän kokonaisuuden, jossa teoreettinen osuus tukee toiminnallista toteutusta. Työ vastaa toimeksiantajan tarpeisiin, ja tuotoksena syntynyt suunnitelma on helposti käytettävä sekä sovellettavissa yrityksen arkeen. Opinnäytetyö onnistui yhdistämään markkinointiviestinnän teoreettiset näkökulmat käytännönläheiseen tuotokseen ja tarjoaa toimeksiantajalle konkreettisen työkalun markkinoinnin kehittämiseen ja Instagram-tilin kasvattamiseen.