Wolt-pikatoimitusten vaikutus K-Supermarketin myyntiin ja kannattavuuteen Case K-Supermarket Kaukajärvi
Rossi, Tuuli (2025)
Rossi, Tuuli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110927434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110927434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Wolt-pikatoimituspalvelut vaikutti K-Supermarket Kaukajärven myyntiin ja kannattavuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti, onko Wolt-pikatoimituspalvelu tuonut lisäarvoa myymälän liiketoimittaan vai siirtyvätkö ostot kivijalkamyynnistä verkkokanavaan. Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen yrityksen sisäistä myynti- ja talousdataa aikajaksolta 5–10/2024. Tuloksia verrattiin vastaavaan ajanjaksoon vuodelta 2023, mikä mahdollisti kehityksen ja muutoksen analysoinnin luotettavasti.
Tutkimustulokset osoittivat, miten Wolt-palvelu on lisännyt merkittävästi K-supermarket Kaukajärven kokonaismyyntiä sekä on tuonut uusia asiakasryhmiä ilman, että heikentää kivijalkakaupan osuutta. Wolt-myynti kasvoi tarkasteluajalla 2,38 prosentista 9,15 prosenttiin myymälän kokonaismyynnistä ja kokonaismyynti nousi 8,2 % verrattuna edellisvuoteen. Tämä osoittaa palvelun potentiaalin toimia kannattavana lisämyyntikanavana ja täydentävänä osana myymälän liiketoimintamallia.
Wolt-palveluun liittyy kuitenkin lisäkustannuksia, kuten henkilöstön työajankäyttö ja pakkausmateriaali kulut, jotka vaikuttavat palvelun kokonaistuottavuuteen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että Wolt on tuonut K-Supermarket Kaukajärven toimintaan uuden ulottuvuuden ja vahvistanut kaupan kilpailuasemaa paikallisilla markkinoilla. Jatkossa kehityksen painopisteen tulisi olla erityisesti toimitusprosessien tehostamisessa, kustannusten hallinnassa sekä materiaalikulujen optimoinnissa, jotta palvelu säilyisi kannattavana ja jatkaa lisäarvon tuottamista yritykselle.
Tutkimustulokset osoittivat, miten Wolt-palvelu on lisännyt merkittävästi K-supermarket Kaukajärven kokonaismyyntiä sekä on tuonut uusia asiakasryhmiä ilman, että heikentää kivijalkakaupan osuutta. Wolt-myynti kasvoi tarkasteluajalla 2,38 prosentista 9,15 prosenttiin myymälän kokonaismyynnistä ja kokonaismyynti nousi 8,2 % verrattuna edellisvuoteen. Tämä osoittaa palvelun potentiaalin toimia kannattavana lisämyyntikanavana ja täydentävänä osana myymälän liiketoimintamallia.
Wolt-palveluun liittyy kuitenkin lisäkustannuksia, kuten henkilöstön työajankäyttö ja pakkausmateriaali kulut, jotka vaikuttavat palvelun kokonaistuottavuuteen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että Wolt on tuonut K-Supermarket Kaukajärven toimintaan uuden ulottuvuuden ja vahvistanut kaupan kilpailuasemaa paikallisilla markkinoilla. Jatkossa kehityksen painopisteen tulisi olla erityisesti toimitusprosessien tehostamisessa, kustannusten hallinnassa sekä materiaalikulujen optimoinnissa, jotta palvelu säilyisi kannattavana ja jatkaa lisäarvon tuottamista yritykselle.