Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Riskiviestinnän ja kognitiivisten vinoumien merkitys päätöksenteossa

Heiskannen, Emilia; Sonninen, Marko (2025)

 
Avaa tiedosto
Heiskanen_Sonninen.pdf (951.1Kt)
Lataukset: 


Heiskannen, Emilia
Sonninen, Marko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727302
Tiivistelmä
Tämän monialaisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää riskiviestinnän menetelmiä ja pyrkiä tukemaan yksilön päätöksentekoprosessia kognitiiviset vinoumat huomioiden. Nykyajan maailmantilanne vaatii yrityksiltä erityistä huomiota varsinkin riskiviestinnässä, koska huomiotta jätetyt riskit voivat pahimmassa tapauksessa kaataa koko yrityksen liiketoiminnan. Samalla kognitiivisten vinoumien vaikutus yksilön päätöksenteossa korostuu, kun kyseessä on oma turvallisuus.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui yhteensä 16 Takana Oy:n työntekijää, joilla oli usean vuoden kokemus turvallisuus- ja riskienhallinta-alalta. Vastaajat valittiin kohdeyrityksen omasta henkilöstöstä työkokemukseen perustuen. Kyselyn tulokset analysoitiin teemoittelemalla.

Tulosten perusteella riskiviestinnän vastaanottamiseen vaikuttaviin tekijöihin on mahdollista vaikuttaa jo etukäteen. Hyvä koulutus, yleisön tunteminen sekä täsmällinen esitystapa parantaisivat riskiviestinnän uskottavuutta. Esille nousi myös yksilön luontainen tarve käyttää epärationaalista ajattelua lähes kaikkiin päätöksiinsä, jolloin kognitiivisten vinoumien huomioimista ei saa väheksyä. Tulosten perusteella kehittämistoimenpiteet painottuvat riskiviestinnän kohdeyleisön tuntemiseen, esitystavan valintaan sekä kognitiivisten vinoumien vaikutuksen minimointiin päätöksenteossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste