Markkinoinnin ja asiakasviestinnän hyödyntäminen asuntolaina-asiakkaille finanssialalla
Martovaara, Santeri (2025)
Martovaara, Santeri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asuntolainamarkkinoinnin nykytilaa ja asiakkaiden kokemuksia vastaanotetusta viestinnästä. Tutkimuksessa selvitettiin, milloin pankilta toivotaan yhteydenottoa, missä kanavissa yhteydenottojen tulisi tapahtua ja millaiseksi markkinoinnin nykytila koettiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestinnän nykytila sekä asiakaskokemuksen ja asiakasviestinnän termejä. Lisäksi mallinnettiin teorian kautta asiakkaan oletettua ostopolkua. Empiiriset tutkimukset toteutettiin yhdistelmätutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen kohteena olivat täysi-ikäiset henkilöt. Kyselytutkimukseen vastasi 50 henkilöä, ja haastateltavaksi valikoitui 3 henkilöä.
Tutkimustuloksissa korostuu asiakkaan elämäntilanteen tunnistamisen tärkeys. Pankilta odotetaan oikeanlaista markkinointiviestintää omaan elämäntilanteeseen sopien; eri-ikäiset ja eri elämäntilanteessa olevat asiakkaat toivovat erilaista markkinointisisältöä. Viestintäkanavien osalta toivottiin suosittavan sähköisiä kanavia, ja etenkin pankin omat viestintäkanavat nähtiin hyvinä. Kohdennettua markkinointia ei juuri toivottu, vaan pankilta toivottiin yhteydenottoa silloin kun asiakas on ilmaissut sitä tarvitsevansa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestinnän nykytila sekä asiakaskokemuksen ja asiakasviestinnän termejä. Lisäksi mallinnettiin teorian kautta asiakkaan oletettua ostopolkua. Empiiriset tutkimukset toteutettiin yhdistelmätutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen kohteena olivat täysi-ikäiset henkilöt. Kyselytutkimukseen vastasi 50 henkilöä, ja haastateltavaksi valikoitui 3 henkilöä.
Tutkimustuloksissa korostuu asiakkaan elämäntilanteen tunnistamisen tärkeys. Pankilta odotetaan oikeanlaista markkinointiviestintää omaan elämäntilanteeseen sopien; eri-ikäiset ja eri elämäntilanteessa olevat asiakkaat toivovat erilaista markkinointisisältöä. Viestintäkanavien osalta toivottiin suosittavan sähköisiä kanavia, ja etenkin pankin omat viestintäkanavat nähtiin hyvinä. Kohdennettua markkinointia ei juuri toivottu, vaan pankilta toivottiin yhteydenottoa silloin kun asiakas on ilmaissut sitä tarvitsevansa.
