Puhdastilatyöskentely : H5P -ohje opiskelijalle ja henkilökunnalle
Ilomäki, Paavo (2025)
Ilomäki, Paavo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä suomenkielisten röntgenhoitaja- ja bioanalyytikko-opiskelijoiden ja isotooppilaboratorion henkilökunnan tietoa siitä, miten puhdastilaan mennään ja miten siellä toimitaan puhtauden ylläpitämiseksi. Tarkoituksena oli tehdä suomenkielinen versio jo tehdystä englanninkielisestä verkkokurssista H5P-työkalulla Moodle-ympäristöön. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma.
Tässä opinnäytetyössä puhdastiloilla tarkoitetaan ISO 14644-1 -standardissa määriteltyjä huoneita tai muita tiloja. Puhdastiloissa on standardin määräämät raja-arvot hiukkaspitoisuudelle, ilmanpaineelle, ilmankosteudelle ja lämpötilalle. Puhdastiloissa työskentely vaatii asiaankuuluvan koulutuksen ja toimipaikkakohtaisen perehdytyksen.
H5P-työkalu on avoimeen lähdekoodiin perustuva, yhteisövetoinen työkalu, jon-ka avulla voi luoda interaktiivista oppimissisältöä verkossa käytettäväksi. H5P:tä käyttävät erityisesti yritykset, koulut ja oppilaitokset. H5P soveltuu käytettäväksi Moodlessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusmateriaalia TAMKin röntgenhoitajatutkinto-ohjelman “Isotooppitutkimukset, puhdastila” Moodle-oppimisympäristöön. Tuotteesta hyötyvät eniten Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenhoitaja- ja bioanalyytikko-opiskelijat, jotka voivat tutustua puhdastilatyöskentelyn perusteisiin ja vahvistaa omaa ammatillista osaamistaan jo ennen varsinaista isotooppiyksikön harjoittelua. Tuotteena luotua opetusmateriaalia voidaan hyödyntää myös isotooppiyksikössä perehdytyksen tukena.
Kehittämisehdotuksena esitetään vastaavan materiaalin lisäämistä muihinkin siihen soveltuviin modaliteetteihin. Pätevän mentorin, ohjaajan tai opettajan työpanosta tällä ei tule korvata. Itsenäisesti opiskeltavan verkkomateriaalin voidaan nähdä oppimista lisäävänä ja muuta perehdytystä tai opetusta tukevana.
Tässä opinnäytetyössä puhdastiloilla tarkoitetaan ISO 14644-1 -standardissa määriteltyjä huoneita tai muita tiloja. Puhdastiloissa on standardin määräämät raja-arvot hiukkaspitoisuudelle, ilmanpaineelle, ilmankosteudelle ja lämpötilalle. Puhdastiloissa työskentely vaatii asiaankuuluvan koulutuksen ja toimipaikkakohtaisen perehdytyksen.
H5P-työkalu on avoimeen lähdekoodiin perustuva, yhteisövetoinen työkalu, jon-ka avulla voi luoda interaktiivista oppimissisältöä verkossa käytettäväksi. H5P:tä käyttävät erityisesti yritykset, koulut ja oppilaitokset. H5P soveltuu käytettäväksi Moodlessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusmateriaalia TAMKin röntgenhoitajatutkinto-ohjelman “Isotooppitutkimukset, puhdastila” Moodle-oppimisympäristöön. Tuotteesta hyötyvät eniten Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenhoitaja- ja bioanalyytikko-opiskelijat, jotka voivat tutustua puhdastilatyöskentelyn perusteisiin ja vahvistaa omaa ammatillista osaamistaan jo ennen varsinaista isotooppiyksikön harjoittelua. Tuotteena luotua opetusmateriaalia voidaan hyödyntää myös isotooppiyksikössä perehdytyksen tukena.
Kehittämisehdotuksena esitetään vastaavan materiaalin lisäämistä muihinkin siihen soveltuviin modaliteetteihin. Pätevän mentorin, ohjaajan tai opettajan työpanosta tällä ei tule korvata. Itsenäisesti opiskeltavan verkkomateriaalin voidaan nähdä oppimista lisäävänä ja muuta perehdytystä tai opetusta tukevana.