Markkinatutkimus padelista Turkin markkinoilla
Kamiloglu, Deniz (2025)
Kamiloglu, Deniz
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027613
Tiivistelmä
Tämä markkina-analyysi on toteutettu osana tradenomitutkintoani padelin markkinasta Turkissa. Padel on saavuttanut maailmalla lähes ilmiömäisen aseman, jonka myötä työn aihe on ajankohtainen ja tarkastelee padelin tämänhetkistä asemaa, tulevaisuuden näkymiä, lajin tunnettuuden lisäämiseen liittyviä kasvutoimia ja liiketoimintamahdollisuuksia lajin parissa Turkissa.
Olen keskittänyt analyysin aluekohtaisesti Turkin isoihin kaupunkeihin. Työssä on pohdittu urheilun yleistä asemaa Turkissa ja padelin potentiaalia kasvaa maassa, jossa jalkapallolla on lähes ylivoimainen asema.
Työn alussa esitän perustietoa padelista, jota usein kuvataan lajina tenniksen kaltaiseksi mailapeliksi. Työn edetessä pohdin Turkin urheilumarkkinan yleistä tilannetta, ja minkälainen asema padelilla ja myös muilla mailaurheilulajeilla on Turkin urheilumarkkinassa. Padelin suhteen tutkin Turkin isoimpia ja väestörikkaimpia kaupunkeja. Rajasin tutkimuksen neljään eri kaupunkiin, ja padelin kysynnän selvittämiseksi valituissa kaupungeissa käytin apuna Google Trends-menetelmää.
Työn edetessä analysoin myös padelin pelaajaprofiilia. Padelin pelaajaprofiili analysoitiin maailmanlaajuisesti sekä iän että sukupuolen perusteella realistisen asiakasprofiilin luomiseen tutkimustamme varten. Valitsin analyysiin kahdessa eri kaupungissa asuvaa hyvin erilaista, mutta tyypillistä ja potentiaalista padelin harrastajaa.
Totesin parhaaksi paikaksi aloittaa padelin parissa toimiva yritys Antalyassa, Turkin etelärannikolla sijaitsevassa kaupungissa. Kaupunki omaa parhaimman kasvupotentiaalin Turkissa, jonka myötä laadin myös PESTEL-analyysin padel-yrityksen toiminnasta kyseisessa kaupungissa. Analysoin työssäni myös yhteistyömahdollisuudet ja sponsorit, jotka mahdollistaisivat sekä padelkeskuksen toiminnan kasvun, että lajin tunnettuuden lisääntymisen koko maassa.
Lajin kehittämistä varten ehdotin sekä paikallisten että suurempien, kansainvälisten yritysten kanssa suositeltavaa yhteistyötä ja sponsoritoimintaa, joiden avulla padel saisi koko Turkissa laajempaa näkyvyyttä ja saavuttaisi suuremman suosion.
Työssä korostui liiketoimintasuunnitelman ja budjetoinnin merkitys padel-yrityksen perustamiseen, ja työni sisältää myös ehdotuksia toiminnan kehittämiseen ja padelin potentiaalin kasvattamiseen Turkissa. Työn aineiston keräsin monipuolisesti padelin markkinaa ja statistiikkaa käsitteleviltä verkkosivuilta ja kirjallisuudesta.
Olen keskittänyt analyysin aluekohtaisesti Turkin isoihin kaupunkeihin. Työssä on pohdittu urheilun yleistä asemaa Turkissa ja padelin potentiaalia kasvaa maassa, jossa jalkapallolla on lähes ylivoimainen asema.
Työn alussa esitän perustietoa padelista, jota usein kuvataan lajina tenniksen kaltaiseksi mailapeliksi. Työn edetessä pohdin Turkin urheilumarkkinan yleistä tilannetta, ja minkälainen asema padelilla ja myös muilla mailaurheilulajeilla on Turkin urheilumarkkinassa. Padelin suhteen tutkin Turkin isoimpia ja väestörikkaimpia kaupunkeja. Rajasin tutkimuksen neljään eri kaupunkiin, ja padelin kysynnän selvittämiseksi valituissa kaupungeissa käytin apuna Google Trends-menetelmää.
Työn edetessä analysoin myös padelin pelaajaprofiilia. Padelin pelaajaprofiili analysoitiin maailmanlaajuisesti sekä iän että sukupuolen perusteella realistisen asiakasprofiilin luomiseen tutkimustamme varten. Valitsin analyysiin kahdessa eri kaupungissa asuvaa hyvin erilaista, mutta tyypillistä ja potentiaalista padelin harrastajaa.
Totesin parhaaksi paikaksi aloittaa padelin parissa toimiva yritys Antalyassa, Turkin etelärannikolla sijaitsevassa kaupungissa. Kaupunki omaa parhaimman kasvupotentiaalin Turkissa, jonka myötä laadin myös PESTEL-analyysin padel-yrityksen toiminnasta kyseisessa kaupungissa. Analysoin työssäni myös yhteistyömahdollisuudet ja sponsorit, jotka mahdollistaisivat sekä padelkeskuksen toiminnan kasvun, että lajin tunnettuuden lisääntymisen koko maassa.
Lajin kehittämistä varten ehdotin sekä paikallisten että suurempien, kansainvälisten yritysten kanssa suositeltavaa yhteistyötä ja sponsoritoimintaa, joiden avulla padel saisi koko Turkissa laajempaa näkyvyyttä ja saavuttaisi suuremman suosion.
Työssä korostui liiketoimintasuunnitelman ja budjetoinnin merkitys padel-yrityksen perustamiseen, ja työni sisältää myös ehdotuksia toiminnan kehittämiseen ja padelin potentiaalin kasvattamiseen Turkissa. Työn aineiston keräsin monipuolisesti padelin markkinaa ja statistiikkaa käsitteleviltä verkkosivuilta ja kirjallisuudesta.