PERHEVÄKIVALLAN TUNNISTAMINEN JA PUHEEKSI OTTAMINEN : Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueiden äitiys- ja lastenneuvoloiden sekä päivystysten asiakastyötä tekevien työntekijöiden osaaminen perheväkivallan tunnistamisessa ja puheeksi ottamisessa
Ervasti, Tanja; Haataja, Sanna; Kallio, Anne-Kaisa; Perälä, Sanna (2015)
Ervasti, Tanja
Haataja, Sanna
Kallio, Anne-Kaisa
Perälä, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305560
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan henkilöstö on avainasemassa perheväkivallan tunnistamisessa ja sen puheeksi ottamisessa. Tämän tutkimus- ja kehittämistyön (opinnäytetyön yamk) tarkoituksena oli selvittää, kuvailla ja kehittää Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueiden äitiys- ja lastenneuvoloissa sekä päivystyksissä työskentelevien asiakastyötä tekevien työntekijöiden osaamista perheväkivallan tunnistamisessa ja puheeksi ottamisessa. Tutkimus- ja kehittämistyö on toteutettu yhteistyössä Pohjois-Suomen Aluehallintoviraston kanssa.
Tutkimus- ja kehittämistyöhön sisältyvä tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin käyttämällä sähköistä kyselylomaketta (Webropol). Tutkimuksen toteuttamista edelsi tietoperustan kerääminen, johon pohjautuen laadittiin perheväkivallan tunnistamisen ja puheeksi ottamisen osaamisen osa-alueet sisältöineen, sekä tutkimuksessa käytetty mittari. Tutkimukseen osallistui 150 henkilöä ja aineisto kerättiin syksyllä 2014. Aineisto analysoitiin käyttämällä ristiintaulukointi-menetelmää.
Tutkimus- ja kehittämistyöhön sisältyvän tutkimuksen mukaan äitiys- ja lastenneuvoloissa ja päivystyksissä työskentelevillä ammattilaisilla on puutteita osaamisessaan tunnistaa perheväkivaltaa ja ottaa se puheeksi asiakkaan kanssa. Vastaajien koulutuksen tarve oli selkeästi todettavissa ja motivoituneisuus koulutukseen näyttäytyi korkealla tasolla.
Tutkimus- ja kehittämistyön kehittämisvaiheessa tutkimus- ja kehittämistyön tekijät tulevat esittelemään tutkimustyön tuloksia Pohjois-Suomen Aluehallintovirastolle sekä HYTE-neuvottelukunnalle (Pohjois-Suomen Aluehallintoviraston Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen neuvottelukunta). Tutkimus- ja kehittämistyön tekijät vierailevat myös Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Oulaskankaan yksikön tutkimus- ja kehittämisiltapäivässä, ja esittelevät tutkimuksen keskeisiä löydöksiä henkilökunnalle. Tutkimustuloksia voi jatkossa hyödyntää erilaisissa toimenpiteissä, joilla pyritään kehittämään ammattilaisten osaamista, esimerkiksi toteuttamalla koulutusinterventioita, jotka suunnataan osaamisen kriittisiin alueisiin.
Tutkimus- ja kehittämistyöhön sisältyvä tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin käyttämällä sähköistä kyselylomaketta (Webropol). Tutkimuksen toteuttamista edelsi tietoperustan kerääminen, johon pohjautuen laadittiin perheväkivallan tunnistamisen ja puheeksi ottamisen osaamisen osa-alueet sisältöineen, sekä tutkimuksessa käytetty mittari. Tutkimukseen osallistui 150 henkilöä ja aineisto kerättiin syksyllä 2014. Aineisto analysoitiin käyttämällä ristiintaulukointi-menetelmää.
Tutkimus- ja kehittämistyöhön sisältyvän tutkimuksen mukaan äitiys- ja lastenneuvoloissa ja päivystyksissä työskentelevillä ammattilaisilla on puutteita osaamisessaan tunnistaa perheväkivaltaa ja ottaa se puheeksi asiakkaan kanssa. Vastaajien koulutuksen tarve oli selkeästi todettavissa ja motivoituneisuus koulutukseen näyttäytyi korkealla tasolla.
Tutkimus- ja kehittämistyön kehittämisvaiheessa tutkimus- ja kehittämistyön tekijät tulevat esittelemään tutkimustyön tuloksia Pohjois-Suomen Aluehallintovirastolle sekä HYTE-neuvottelukunnalle (Pohjois-Suomen Aluehallintoviraston Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen neuvottelukunta). Tutkimus- ja kehittämistyön tekijät vierailevat myös Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Oulaskankaan yksikön tutkimus- ja kehittämisiltapäivässä, ja esittelevät tutkimuksen keskeisiä löydöksiä henkilökunnalle. Tutkimustuloksia voi jatkossa hyödyntää erilaisissa toimenpiteissä, joilla pyritään kehittämään ammattilaisten osaamista, esimerkiksi toteuttamalla koulutusinterventioita, jotka suunnataan osaamisen kriittisiin alueisiin.