Asiakastyytyväisyystutkimus : Vaasan Asumisoikeus Oy
Saha, Lauri (2025)
Saha, Lauri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227805
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Vaasan Asumisoikeus Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä ja palvelukokemuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat kokevat asumisoikeusasuntojen palvelut ja tunnistaa kehityskohteita palvelujen parantamiseksi. Työ tarjoaa käytännön tietoa asiakastyytyväisyyden ylläpitämisestä ja kehittämisestä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy palvelun laatuun, asiakastyytyväisyyteen ja asiakaskokemukseen. Näiden käsitteiden avulla tarkastellaan, miten asiakkaiden odotukset ja kokemukset vaikuttavat tyytyväisyyteen. Määrällinen tutkimus toteutettiin sekä sähköisellä että paperisella kyselylomakkeella, ja siihen vastasi 50 asiakasta. Kysely sisälsi taustatietoja, väittämiä asumiseen liittyen sekä avoimia kysymyksiä tyytyväisyyden syistä ja kehitysehdotuksista.
Tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä palveluihin ja asumisolosuhteisiin. Kehityskohteiksi nousivat erityisesti kiinteistöjen ja huoneistojen kunto, vastausten hitaus sekä huoltoyhtiön toiminta. Työn perusteella suositellaan kiinteistöjen kunnossapidon tehostamista, asiakaspalautteen käsittelyn nopeuttamista sekä huoltopalveluiden kehittämistä, jotta asiakastyytyväisyys voidaan säilyttää ja parantaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy palvelun laatuun, asiakastyytyväisyyteen ja asiakaskokemukseen. Näiden käsitteiden avulla tarkastellaan, miten asiakkaiden odotukset ja kokemukset vaikuttavat tyytyväisyyteen. Määrällinen tutkimus toteutettiin sekä sähköisellä että paperisella kyselylomakkeella, ja siihen vastasi 50 asiakasta. Kysely sisälsi taustatietoja, väittämiä asumiseen liittyen sekä avoimia kysymyksiä tyytyväisyyden syistä ja kehitysehdotuksista.
Tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä palveluihin ja asumisolosuhteisiin. Kehityskohteiksi nousivat erityisesti kiinteistöjen ja huoneistojen kunto, vastausten hitaus sekä huoltoyhtiön toiminta. Työn perusteella suositellaan kiinteistöjen kunnossapidon tehostamista, asiakaspalautteen käsittelyn nopeuttamista sekä huoltopalveluiden kehittämistä, jotta asiakastyytyväisyys voidaan säilyttää ja parantaa.
