Asiakkaan polku ostoksille – Verkkokauppojen vallankumous
Hussein, Ilyas (2025)
Hussein, Ilyas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten digitalisaatio ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset vaikuttavat suomalaisen vähittäiskaupan rakenteeseen, erityisesti kivijalkakauppojen tulevaisuuteen. Työssä selvitettiin, miten verkkokaupan kasvu, teknologinen kehitys ja muuttuneet kuluttajaodotukset ovat pakottaneet kauppiaat miettimään liiketoimintamallejaan uusiksi ja hyödyntämään erilaisia digitaalisia ratkaisuja. Digitalisaatio on todella mullistanut kaupan alaa. Ostaminen on siirtynyt yhä enemmän verkkoon, ja tämä on saanut kauppiaat sopeutumaan uuteen todellisuuteen, jossa asiakkaat vaativat entistä nopeampia toimituksia, turvallisia maksutapoja, vastuullisuutta yrityksiltä sekä personoitua palvelua. Tutkimus osoittaa, että kivijalkakaupat eivät ole katoamassa vaan niiden rooli muuttuu. Kivijalkakaupat ovat yhä tärkeä osa monikanavaista asiakaskokemusta, jossa verkko ja kivijalkakaupat tukevat toisinaan esimerkiksi asiakasdatan hyödyntämisen tai noutopalvelujen kautta. Työssä vertailtiin kansainvälisiä esimerkkejä ja suomalaisia toimijoita keskenään ja huomattiin että kansainvälisten toimijoiden tehokas logistiikka ja automaatio erottaa ne suomalaisista toimijoista. Suomessa kehitys keskittyy huomattavasti enemmän asiakaslähtöisyyteen ja monikanavaisuuteen mikä sopii suomen markkinoiden mittakaavaan hyvin. Työn lukenut voi todeta, että digitalisaatio tarjoaa kauppiaille huomattavia kasvumahdollisuuksia, mutta kauppiaiden tulee taitaa teknologiset, asiakaslähtöiset ratkaisut. Tulevaisuudessa menestyvät kauppiaat ovat kauppiaat, jotka eivät pelkää muutosta vaan kääntävät muutokset kilpailueduiksi strategisesti.