Asiantuntijan perehdytys : tuotoksena regressiasiantuntijan koulutusmateriaali
Lehtiniemi, Saija (2025)
Lehtiniemi, Saija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327903
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, millä tavoin perehdytyksen suunnittelulla voidaan vaikuttaa asiantuntijatyötä tekevän uuden työntekijän perehdytyksen onnistumiseen. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi perehdytykseen ja työhyvinvointiin liittyvä kirjallisuus.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli keskittyä asiantuntijan perehdytykseen, sekä auttaa kohdeyritystä uuden perehdytysmallin luomisessa eli toteutan toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tuotoksena syntyi koulutusmateriaali. Koulutusmateriaali toimii perehdytyksen apuvälineenä ja samalla sitä voidaan käyttää seurantatyökaluna sekä perehdyttäjälle että perehdytettävälle. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten perehdytyksen huolellinen suunnittelu vaikuttaa asiantuntijatehtävissä työskentelevien uusien työntekijöiden perehdytyksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämistä ja työhyvinvointia käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin osaamisen johtamista ja perehdyttämisen keskeisiä periaatteita. Perehdyttämistä käsittelevässä osiossa painotetaan perehdyttämisen tavoitteita, käytettäviä menetelmiä ja sen tuottamia hyötyjä, ottaen huomioon myös perehdyttämistä koskevat lainsäädännölliset vaatimukset.
Teoreettisen viitekehyksen ja tuotoksen pohjalta laadittiin kohdeyritykselle työohjemateriaali, joka tehtiin Word-ohjelmalla. Suunnitelma tallennettiin kohdeyrityksen sisäisiin tiedostoihin, mikä mahdollistaa sen jatkuvan kehittämisen ja päivittämisen yrityksen tulevien tarpeiden mukaisesti.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulutusmateriaali kohdeyrityksen uusien regressiasiantuntijoiden perehdyttämisen tueksi. Lisäksi materiaalia voi myöhemmin käyttää työohjeena.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli keskittyä asiantuntijan perehdytykseen, sekä auttaa kohdeyritystä uuden perehdytysmallin luomisessa eli toteutan toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tuotoksena syntyi koulutusmateriaali. Koulutusmateriaali toimii perehdytyksen apuvälineenä ja samalla sitä voidaan käyttää seurantatyökaluna sekä perehdyttäjälle että perehdytettävälle. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten perehdytyksen huolellinen suunnittelu vaikuttaa asiantuntijatehtävissä työskentelevien uusien työntekijöiden perehdytyksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämistä ja työhyvinvointia käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin osaamisen johtamista ja perehdyttämisen keskeisiä periaatteita. Perehdyttämistä käsittelevässä osiossa painotetaan perehdyttämisen tavoitteita, käytettäviä menetelmiä ja sen tuottamia hyötyjä, ottaen huomioon myös perehdyttämistä koskevat lainsäädännölliset vaatimukset.
Teoreettisen viitekehyksen ja tuotoksen pohjalta laadittiin kohdeyritykselle työohjemateriaali, joka tehtiin Word-ohjelmalla. Suunnitelma tallennettiin kohdeyrityksen sisäisiin tiedostoihin, mikä mahdollistaa sen jatkuvan kehittämisen ja päivittämisen yrityksen tulevien tarpeiden mukaisesti.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulutusmateriaali kohdeyrityksen uusien regressiasiantuntijoiden perehdyttämisen tueksi. Lisäksi materiaalia voi myöhemmin käyttää työohjeena.