Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kehityskeskustelu osaamisen johtamisen välineenä

Llorens Barbera, Pia (2025)

 
Avaa tiedosto
Llorens Barbera_ Pia.pdf (652.6Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Llorens Barbera, Pia
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327977
Tiivistelmä
Työelämän muutosvauhti edellyttää jatkuvaa itsensä kehittämistä ja osaamisen arviointia. Isoimmissa organisaatioissa on osana johtamisjärjestelmää yleensä käytössä kehityskeskustelumalli, jossa arvioidaan työntekijän työsuoritusta, osaamista, osaamistarpeita ja työn tavoitteita säännöllisin väliajoin. Kehityskeskustelu on luottamuksellinen työntekijän ja esihenkilön välinen keskustelu, joka mahdollistaa pysähtymisen arjen keskellä keskittyen työntekijän tilanteeseen. Kehityskeskusteluita järjestetään myös ryhmille tai tiimeille nimellä ryhmäkehityskeskustelu. Uusimpana mallina on esitetty jatkuvan keskustelun malli, joka perustuu vuorovaikutukseen johdon, esihenkilöiden ja työntekijöiden välillä. Kehityskeskustelu toteutetaan osana sitä.

Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää olemassa olevaa organisaation kehityskeskustelumallia osaamisen johtamisen tukemiseen, työntekijää motivoivaksi ja työelämän muutostilanteisiin tukea antavaksi. Työtehtävien ja työympäristön jatkuva kehittyminen korostaa tarvetta johtamisen käytännöille, jotka tukevat työntekijöiden ja organisaatioiden oppimiskykyä ja muutosvalmiutta. Kehityskeskustelut ovat tarpeellinen väline, mikäli ne toteutetaan tavoitteellisesti ja vuorovaikutteisesti.

Tutkimus toteutettiin valtionhallinnon toimijalla 12 hengen asiantuntijaryhmässä. Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka on luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Valittu lähestymistapa on toimintatutkimus, joka sopii työkäytänteiden kehittämiseen. Tiedonkeruu menetelmänä käytettiin ensin parikeskustelua ja sen jälkeen yksilöhaastatteluita. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällön analyysilla.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykyinen kehityskeskustelumalli toimii tärkeänä rakenteena työn ja osaamisen näkyväksi tekemisessä ja sen reflektoinnissa. Mallin heikkoutena pidettiin sitä, että keskustelujen vaikuttavuus jäi usein rajalliseksi. Keskustelut nähtiin irrallisina tapahtumina arjen toiminnasta eivätkä ne johda pitkäjänteiseen osaamisen kehittämiseen. Tämä heikentää jatkuvuutta ja linkkiä strategiseen osaamisen kehittämiseen.

Tulosten perusteella on tarve kehittää malli, joka tukee jatkuvaa keskustelua ja säännöllistä palautetta arjen työstä. Toinen kehittämistarve liittyy ryhmän tai tiimin yhteisiin kehityskeskusteluihin, joilla tuetaan yhteistä ymmärrystä ja tiimin oppimista. Kolmas kehittämistarve liittyy arjen työn säännölliseen palautteen antamiseen. Palautekäytäntö auttaa tunnistamaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste