Katse tulevaan : hyvinvointivalmentajan rooli muuttuvassa maailmassa.
Leivo, Tetja (2025)
Leivo, Tetja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kenelle ja millaisia hyvinvointivalmennuspalveluita toimeksiantaja voisi tarjota tulevaisuudessa. Projektissa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja, jotka mahdollistavat ongelman ratkaisemisen asiakaslähtöisesti. Kilpailu kentällä on kovaa ja palveluntarjoajia on runsaasti. Asiakaslähtöisyyttä voikin pitää edellytyksenä uusia palveluita kehitettäessä. Toimeksiantajana toimi tekijän oma tuleva yritys.
Projektissa hankittiin asiakas- ja toimialaymmärrystä tekemällä tietoperustassa katsaus hyvinvointialan evoluutioon, hyvinvoinnin trendeihin ja hyvinvoinnin tilaan yhteiskunnassa. Tietoperustassa käsiteltiin myös palvelumuotoilun teoriaa yleisesti.
Hyvinvointivalmennuspalveluiden tarvetta voidaan perustella mm. hyvinvoinnin tilaan yhteiskunnassa tehdyn katsauksen perusteella. Hyvinvoinnin polarisoituminen ja moninaiset hyvinvointiin liittyvät haasteet yhteiskunnassa kasvavat lihavuuden lisääntymisestä mielenterveyden haasteisiin. Myös koettu hyvinvointi on kääntynyt laskusuuntaan. Hyvinvoinnin ongelmien ja niistä aiheutuneiden kulujen kasvaessa, sairauksien hoidon sijaan hyvinvointia tulisi lähestyä kokonaisvaltaisesti ja ennaltaehkäisevä lähestymistapa onkin uudelleen nosteessa.
Asiakasymmärrystä syvennettiin luomalla asiakaskysely, jonka avulla selvitettiin, keitä asiakkaat ovat, millaista heidän hyvinvointiinsa liittyvä käyttäytyminen on ja millaisia palveluita he kaipaavat. Asiakaskysely luotiin webropol työkalulla ja toteutettiin syyskuussa 2025. Toimialaymmärrystä kerrytettiin benchmarkkaamalla alan toimijoita.
Asiakaskyselyn tulosten pohjalta luotiin asiakasprofiilit- ja persoonat, sekä käynnistettiin palveluiden ideointivaihe. Kyselyssä nousi esiin kaksi asiakasryhmää, joille yritys voi kehittää ja kohdentaa palveluita tulevaisuudessa. Tulokset ovat arvokkaita ja mahdollistavat yrityksen palveluiden kehittämisprosessin jatkamisen ja palvelumuotoilun prosessin saattamisen loppuun opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Asiakaskyselyn tulosten ja tietoperustan pohjalta on selvää, että hyvinvointivalmennuspalveluille on tarvetta ja kokonaisvaltainen ennaltaehkäisevä lähestymistapa hyvinvointiin, yhteisöllisyyttä ja ihmiskontakteja unohtamatta, on tärkeää. The purpose of this thesis was to determine for whom and what kind of wellness coaching services the client (commissioner) could offer in the future. The project utilized service design methods, which enable solving problems from a customer-oriented perspective. Competition in the field is intense, and there is a wide range of service providers. Therefore, customer-centricity can be considered a prerequisite when developing new services. The commissioner was the author’s own future company.
In the project, customer and industry understanding was acquired by reviewing, in the knowledge base, the evolution of the wellness field, wellness trends, and the state of wellbeing in society. The theoretical foundation also covered general service design theory.
The need for wellness coaching services can be justified, for example, based on the review of the state of wellbeing in society. The polarization of wellbeing and various wellbeing-related challenges—from increasing obesity to mental health issues—are growing. Perceived wellbeing has also taken a downward turn. As wellbeing problems and the costs they generate continue to rise, wellbeing should be approached holistically rather than by focusing solely on treating illnesses. A preventive approach is once again gaining momentum.
Customer understanding was deepened by creating a customer survey to determine who the customers are, what their wellbeing-related behavior is like, and what kinds of services they need. The survey was created using the Webropol tool and carried out in September 2025. Industry insights were further strengthened by benchmarking other operators in the field.
Based on the survey results, customer profiles and personas were created, and the service ideation phase was initiated. The survey revealed two customer groups for whom the company can develop and target services in the future. The results are valuable and enable the continuation of the company’s service development process and the completion of the service design process after the thesis is finished.
Based on the survey results and the theoretical framework, it is clear that there is a need for wellness coaching services, and a holistic, preventive approach to wellbeing—without overlooking community and human connection—is essential.
Projektissa hankittiin asiakas- ja toimialaymmärrystä tekemällä tietoperustassa katsaus hyvinvointialan evoluutioon, hyvinvoinnin trendeihin ja hyvinvoinnin tilaan yhteiskunnassa. Tietoperustassa käsiteltiin myös palvelumuotoilun teoriaa yleisesti.
Hyvinvointivalmennuspalveluiden tarvetta voidaan perustella mm. hyvinvoinnin tilaan yhteiskunnassa tehdyn katsauksen perusteella. Hyvinvoinnin polarisoituminen ja moninaiset hyvinvointiin liittyvät haasteet yhteiskunnassa kasvavat lihavuuden lisääntymisestä mielenterveyden haasteisiin. Myös koettu hyvinvointi on kääntynyt laskusuuntaan. Hyvinvoinnin ongelmien ja niistä aiheutuneiden kulujen kasvaessa, sairauksien hoidon sijaan hyvinvointia tulisi lähestyä kokonaisvaltaisesti ja ennaltaehkäisevä lähestymistapa onkin uudelleen nosteessa.
Asiakasymmärrystä syvennettiin luomalla asiakaskysely, jonka avulla selvitettiin, keitä asiakkaat ovat, millaista heidän hyvinvointiinsa liittyvä käyttäytyminen on ja millaisia palveluita he kaipaavat. Asiakaskysely luotiin webropol työkalulla ja toteutettiin syyskuussa 2025. Toimialaymmärrystä kerrytettiin benchmarkkaamalla alan toimijoita.
Asiakaskyselyn tulosten pohjalta luotiin asiakasprofiilit- ja persoonat, sekä käynnistettiin palveluiden ideointivaihe. Kyselyssä nousi esiin kaksi asiakasryhmää, joille yritys voi kehittää ja kohdentaa palveluita tulevaisuudessa. Tulokset ovat arvokkaita ja mahdollistavat yrityksen palveluiden kehittämisprosessin jatkamisen ja palvelumuotoilun prosessin saattamisen loppuun opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Asiakaskyselyn tulosten ja tietoperustan pohjalta on selvää, että hyvinvointivalmennuspalveluille on tarvetta ja kokonaisvaltainen ennaltaehkäisevä lähestymistapa hyvinvointiin, yhteisöllisyyttä ja ihmiskontakteja unohtamatta, on tärkeää.
In the project, customer and industry understanding was acquired by reviewing, in the knowledge base, the evolution of the wellness field, wellness trends, and the state of wellbeing in society. The theoretical foundation also covered general service design theory.
The need for wellness coaching services can be justified, for example, based on the review of the state of wellbeing in society. The polarization of wellbeing and various wellbeing-related challenges—from increasing obesity to mental health issues—are growing. Perceived wellbeing has also taken a downward turn. As wellbeing problems and the costs they generate continue to rise, wellbeing should be approached holistically rather than by focusing solely on treating illnesses. A preventive approach is once again gaining momentum.
Customer understanding was deepened by creating a customer survey to determine who the customers are, what their wellbeing-related behavior is like, and what kinds of services they need. The survey was created using the Webropol tool and carried out in September 2025. Industry insights were further strengthened by benchmarking other operators in the field.
Based on the survey results, customer profiles and personas were created, and the service ideation phase was initiated. The survey revealed two customer groups for whom the company can develop and target services in the future. The results are valuable and enable the continuation of the company’s service development process and the completion of the service design process after the thesis is finished.
Based on the survey results and the theoretical framework, it is clear that there is a need for wellness coaching services, and a holistic, preventive approach to wellbeing—without overlooking community and human connection—is essential.