Paikallisen tekoälymallin käyttöönotto Unreal Engine 5 -projektissa
Montonen, Eetu (2025)
Montonen, Eetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728258
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin esimerkkiprojekti, joka havainnollistaa, kuinka suuri kielimalli (Large Language Model, LLM) voidaan liittää Unreal Engine -pelimoottoriin ohjelmallisesti API-rajapinnan kautta. Työn tavoitteena oli kehittää mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä toteutus, jossa kehittäjä voi kommunikoida tekoälyn kanssa suoraan pelin sisäisesti sekä hyödyntää ratkaisua omissa projekteissaan.
Projekti rakennettiin Unreal Enginen C++-pohjaisena toteutuksena ilman Blueprint-komponentteja. Keskeisimpänä osana työtä oli tekoälyn ja pelimoottorin välisen keskusteluyhteyden muodostaminen, lisäksi tehtiin yksinkertainen käyttöliittymä demonstroimaan jatkokehityksen mahdollisuutta.
Projektin tuloksena syntyi toimiva ja helposti laajennettava esimerkkipohja, joka mahdollistaa kielimallin käytön Unreal-projekteissa ilman ulkopuolisia kirjastoja tai monimutkaisia asetuksia. Työ sisältää myös ohjeistuksen käyttöönotosta.
Tuloksena syntynyt ratkaisu toimii perustana jatkokehitykselle. Työ osoittaa, että paikallinen tekoäly voidaan integroida Unreal Engineen helposti ja avoimen rajapinnan avulla ilman pilvipalveluriippuvuutta.
Projekti rakennettiin Unreal Enginen C++-pohjaisena toteutuksena ilman Blueprint-komponentteja. Keskeisimpänä osana työtä oli tekoälyn ja pelimoottorin välisen keskusteluyhteyden muodostaminen, lisäksi tehtiin yksinkertainen käyttöliittymä demonstroimaan jatkokehityksen mahdollisuutta.
Projektin tuloksena syntyi toimiva ja helposti laajennettava esimerkkipohja, joka mahdollistaa kielimallin käytön Unreal-projekteissa ilman ulkopuolisia kirjastoja tai monimutkaisia asetuksia. Työ sisältää myös ohjeistuksen käyttöönotosta.
Tuloksena syntynyt ratkaisu toimii perustana jatkokehitykselle. Työ osoittaa, että paikallinen tekoäly voidaan integroida Unreal Engineen helposti ja avoimen rajapinnan avulla ilman pilvipalveluriippuvuutta.
