Taidelähtöiset menetelmät Telma-opiskelijoiden itsetunnon tukemisen keinona
Soronen, Krista; Niemelä, Inka (2025)
Soronen, Krista
Niemelä, Inka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728237
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli vahvistaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten itsetuntoa taiteen keinoilla. Pidimme opinnäytetyön toiminnallisen osuuden Luovilla TELMA-ryhmässä eli työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen opiskelijoille.
Opinnäytetyön tuotos oli taidepaja, joka sisälsi kaksi toiminnallista tehtävää, sekä palautteen keräämisen kirjallisesti. Tehtävät sisälsivät omien vahvuuksien tunnistamista, itsetuntoon vaikuttavia teemoja ja yhteisen voimapuun tekemisen.
Tavoitteenamme oli lisätä tietoutta itsetunnosta ja taiteesta sekä saada nuorille myönteinen kokemus taidepajasta. Halusimme myös saada nuoret pohtimaan omaa itsetuntoa ja mahdollisia keinoja sen vahvistamiseen. Keräsimme teoreettisen viitekehyksen tutkimusten, teoriatiedon, sekä kirjallisuuden avulla liittyen itsetunnon ja taiteen aihepiireihin.
Keräsimme taidepajan arvioinnin opiskelijoilta palautelomakkeen avulla. Palautteen perusteella opinnäytetyön keskeiset tavoitteet toteutuivat ja opiskelijat saivat myönteisiä kokemuksia taidepajasta. Aiheena itsetunto on laaja ja omakohtainen, joten tämänkaltaista toimintaa tulisi järjestää enemmän, jotta itsetunnon vahvistaminen tulisi vahvemmin osaksi nuorten elämää ja koulutusta.
Opinnäytetyön tuotos oli taidepaja, joka sisälsi kaksi toiminnallista tehtävää, sekä palautteen keräämisen kirjallisesti. Tehtävät sisälsivät omien vahvuuksien tunnistamista, itsetuntoon vaikuttavia teemoja ja yhteisen voimapuun tekemisen.
Tavoitteenamme oli lisätä tietoutta itsetunnosta ja taiteesta sekä saada nuorille myönteinen kokemus taidepajasta. Halusimme myös saada nuoret pohtimaan omaa itsetuntoa ja mahdollisia keinoja sen vahvistamiseen. Keräsimme teoreettisen viitekehyksen tutkimusten, teoriatiedon, sekä kirjallisuuden avulla liittyen itsetunnon ja taiteen aihepiireihin.
Keräsimme taidepajan arvioinnin opiskelijoilta palautelomakkeen avulla. Palautteen perusteella opinnäytetyön keskeiset tavoitteet toteutuivat ja opiskelijat saivat myönteisiä kokemuksia taidepajasta. Aiheena itsetunto on laaja ja omakohtainen, joten tämänkaltaista toimintaa tulisi järjestää enemmän, jotta itsetunnon vahvistaminen tulisi vahvemmin osaksi nuorten elämää ja koulutusta.
