Jos Sodankylä olisi elokuva: lyhytvideoiden mahdollisuudet kuntaviestinnässä
Postila, Jukka (2025)
Postila, Jukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828356
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkittiin kuntaviestinnän kehittämistä lyhytvideoiden avulla. Työn toimeksiantajana oli Sodankylän kunta. Työn taustalla oli lyhytvideoiden suosion nopea kasvu ja kuntien tarve tavoittaa kuntalaisia. Päätutkimuskysymyksenä selvitettiin, kuinka Sodankylä voisi paremmin hyödyntää lyhytvideoita kuntaviestinnässä. Lisäksi työssä käsiteltiin, millainen on toimiva lyhytvideo, miten mitataan lyhytvideoiden toimivuutta ja mitä vaatimuksia kunnan viestinnälle on. Työssä julkaistiin seitsemän lyhytvideota Sodankylän kunnan sosiaalisen median kanavissa ja vertailtiin lyhytvideoiden käyttöä Sodankylässä ja lähikunnissa. Teoriaosuudessa käytiin läpi, mitä lyhytvideot ovat, niiden merkityksen kasvua ja sitä, miten hyvä lyhytvideo toteutetaan. Lisäksi teoriassa käsiteltiin kuntaviestinnän erityispiirteitä erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Määrällinen aineisto koostui Sodankylän ja lähikuntien sosiaalisiin medioihin julkaistujen lyhytvideoiden näyttökerroista, tykkäyksistä, kommenteista, jaoista ja tallennuksista. Työssä julkaistuista videoista kerättiin myös samat seurantatiedot ja demografiatietoja sekä videoiden katseluaikaan liittyvää tietoa ja analysoitiin niitä. Laadullinen aineisto koostui julkaistuista videoista ja lähikuntien eniten näyttökertoja keränneistä lyhytvideoista.
Tulosten perusteella lyhytvideot herättävät enemmän kuntalaisten mielenkiintoa kuin tekstisisältö tai kuvajulkaisut. Sodankylä on erityisesti TikTokissa vahva verrattuna lähikuntiin, mutta kehitettävää löytyy lyhytvideoiden käytössä erityisesti Facebookissa ja Instagramissa. Kuntalaisia kiinnostaa nähdä ihminen lyhytvideon pääosassa, aitoa ihmistä kohtaan voi tulla tunneside ja kiinnostava videon alku saa sosiaalisen median käyttäjän katsomaan videon. Suosituksena on kytkeä lyhytvideotuotanto osaksi kunnan viestintästrategiaa, jotta kunnan viestit tavoittavat kohderyhmänsä.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Määrällinen aineisto koostui Sodankylän ja lähikuntien sosiaalisiin medioihin julkaistujen lyhytvideoiden näyttökerroista, tykkäyksistä, kommenteista, jaoista ja tallennuksista. Työssä julkaistuista videoista kerättiin myös samat seurantatiedot ja demografiatietoja sekä videoiden katseluaikaan liittyvää tietoa ja analysoitiin niitä. Laadullinen aineisto koostui julkaistuista videoista ja lähikuntien eniten näyttökertoja keränneistä lyhytvideoista.
Tulosten perusteella lyhytvideot herättävät enemmän kuntalaisten mielenkiintoa kuin tekstisisältö tai kuvajulkaisut. Sodankylä on erityisesti TikTokissa vahva verrattuna lähikuntiin, mutta kehitettävää löytyy lyhytvideoiden käytössä erityisesti Facebookissa ja Instagramissa. Kuntalaisia kiinnostaa nähdä ihminen lyhytvideon pääosassa, aitoa ihmistä kohtaan voi tulla tunneside ja kiinnostava videon alku saa sosiaalisen median käyttäjän katsomaan videon. Suosituksena on kytkeä lyhytvideotuotanto osaksi kunnan viestintästrategiaa, jotta kunnan viestit tavoittavat kohderyhmänsä.
