Tornionlaakson Sähköverkko Oy:n asennustoiminnan CO₂ -päästöjen arviointi osana vastuullisuusraportointia
Ylisirkka, Suvi (2025)
Ylisirkka, Suvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tornionlaakson Sähköverkko Oy:n omasta asennustoiminnasta johtuvia CO2 -päästölähteitä ja laskea ne. Tutkimuskysymykset kohdistuivat toimeksiantoyritystä koskeviin raportointivelvollisuuksiin ja GHG-protokollan mukaiseen päästölaskennan menetelmään. Lisäksi selvitettiin viiden ulkopuolisen urakoitsijan tietoutta EU:n asettamasta raportointivelvollisuudesta ja sen laajenemisesta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin ajoneuvojen CO₂-päästölaskennan, urakoitsijoiden haastattelujen sekä materiaalivalmistajien ilmoittamien tietojen avulla. Varsinaiset laskelmat kohdistuivat ajoneuvoihin ja materiaaleihin, joiden osalta saatiin tulevaisuutta varten vertailupohja päästötavoitteiden asettamiselle ja mahdollisten kompensaatiokeinojen arvioinnille. Lisäksi urakoitsijoille tehtävän haastattelututkimuksen avulla tarkasteltiin heidän tietoisuuttaan, asenteitaan ja valmiuksiaan sitoutua tilaajayrityksen kestävän kehityksen raportointivelvoitteisiin.
Päästölaskennassa käytettiin ajoneuvorekisterin ja polttoaineiden konversiotaulukon kautta saatuja tietoja sekä kaapeleiden ja jakelumuuntajan ympäristöselosteita. Keväällä 2025 julkaistiin HeadPower Oy:n ja Sähkö- ja Teleurakoitsijat STUL ry:n yhteistyönä tutkimusraportti, joka käsittelee sähköverkkojen investointien hiilijalanjälkeä. Kyseisen tutkimusraportin tuloksia hyödynnettiin tässä työssä malliverkkojen päästöjen osalta.
Työn aihe on ajankohtainen ja valmis työ toimii pohjana yrityksen tuleville päästölaskelmille. Työn tuloksista selviää verkkorakentamisen päästöjen moniulotteisuus ja kaksoisolennaisuuden merkitys. Työn tuloksia ja kerättyä aineistoa voidaan hyödyntää yrityksen varsinaisessa päästöraportoinnissa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin ajoneuvojen CO₂-päästölaskennan, urakoitsijoiden haastattelujen sekä materiaalivalmistajien ilmoittamien tietojen avulla. Varsinaiset laskelmat kohdistuivat ajoneuvoihin ja materiaaleihin, joiden osalta saatiin tulevaisuutta varten vertailupohja päästötavoitteiden asettamiselle ja mahdollisten kompensaatiokeinojen arvioinnille. Lisäksi urakoitsijoille tehtävän haastattelututkimuksen avulla tarkasteltiin heidän tietoisuuttaan, asenteitaan ja valmiuksiaan sitoutua tilaajayrityksen kestävän kehityksen raportointivelvoitteisiin.
Päästölaskennassa käytettiin ajoneuvorekisterin ja polttoaineiden konversiotaulukon kautta saatuja tietoja sekä kaapeleiden ja jakelumuuntajan ympäristöselosteita. Keväällä 2025 julkaistiin HeadPower Oy:n ja Sähkö- ja Teleurakoitsijat STUL ry:n yhteistyönä tutkimusraportti, joka käsittelee sähköverkkojen investointien hiilijalanjälkeä. Kyseisen tutkimusraportin tuloksia hyödynnettiin tässä työssä malliverkkojen päästöjen osalta.
Työn aihe on ajankohtainen ja valmis työ toimii pohjana yrityksen tuleville päästölaskelmille. Työn tuloksista selviää verkkorakentamisen päästöjen moniulotteisuus ja kaksoisolennaisuuden merkitys. Työn tuloksia ja kerättyä aineistoa voidaan hyödyntää yrityksen varsinaisessa päästöraportoinnissa.
