Uuden naistenvaatebrändin mallistosuunnittelu
Mustonen, Milla (2025)
Mustonen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828398
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia hahmotelma 10–15 tuotteen mallistosta uudelle naistenvaatebrändille toimeksiantajayrityksen käyttöön. Tavoitteeseen pyrittiin selvittämällä, millaisia ominaisuuksia, materiaaleja ja tyylillisiä piirteitä kohderyhmä arvostaa pukeutumisessaan ja hyödyntämällä saatuja tuloksia mallistosuunnittelun kehittämisessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen agentuuri- ja maahantuontiyritys, jonka liiketoiminta keskittyy naisten ja miesten vaatteisiin, asusteisiin ja jalkineisiin. Yritys on perustamassa uutta naistenvaatebrändiä, jonka kehittämistä tämä työ tukee. Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus mahdollisti kuluttajien arvojen ja mieltymysten tarkastelun heidän omista näkökulmistaan.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston tulkinnassa hyödynnettiin opinnäytetyön kirjallisuuskatsausta, joka on rakennettu alan kirjallisuuden ja aiheeseen liittyvien käsitteiden pohjalta. Tulokset tarjosivat tietoa kohderyhmän mieltymyksistä ja pukeutumiseen liittyvistä arvoista, joiden pohjalta muodostettiin perusteltuja lähtökohtia mallistosuunnittelulle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tutkimustietoon perustuva mallistosuunnitelma, joka tukee toimeksiantajayrityksen uuden brändin kehittämistä ja tarjoaa käytännönläheisen työkalun mallistosuunnittelun tueksi. Työstä hyötyy erityisesti toimeksiantajayritys, joka saa sen avulla syvempää ymmärrystä kohderyhmän tarpeista.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston tulkinnassa hyödynnettiin opinnäytetyön kirjallisuuskatsausta, joka on rakennettu alan kirjallisuuden ja aiheeseen liittyvien käsitteiden pohjalta. Tulokset tarjosivat tietoa kohderyhmän mieltymyksistä ja pukeutumiseen liittyvistä arvoista, joiden pohjalta muodostettiin perusteltuja lähtökohtia mallistosuunnittelulle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tutkimustietoon perustuva mallistosuunnitelma, joka tukee toimeksiantajayrityksen uuden brändin kehittämistä ja tarjoaa käytännönläheisen työkalun mallistosuunnittelun tueksi. Työstä hyötyy erityisesti toimeksiantajayritys, joka saa sen avulla syvempää ymmärrystä kohderyhmän tarpeista.
