Generatiivinen tekoäly oman osaamisen tunnistamisen tukena
Åhlström, Petra (2025)
Åhlström, Petra
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928545
Tiivistelmä
Työssä tarkasteltiin kirjallisuuden perusteella, miten yksilön osaamista voidaan ymmärtää ja tunnistaa sekä millä tavoin generatiivinen tekoäly voi tukea tätä prosessia. Työ rajattiin koskemaan yksilön oman osaamisen tunnistamista; teknisiä ratkaisuja, algoritmien yksityiskohtaista toimintaa ja tekoälyn muita sovellusalueita ei käsitelty. Keskeinen tietoperusta muodostui osaamisen käsitteestä ja kehittymisestä, osaamisen tunnistamisen merkityksestä ja haasteista sekä generatiivisen tekoälyn periaatteista ja vuorovaikutteisesta käytöstä.
Työ toteutettiin vuonna 2025 kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui ammattikirjallisuudesta, viranomaisten ja tutkimuslaitosten julkaisuista sekä korkeakoulujen raportti- ja verkkojulkaisuista. Lähteitä haettiin verkosta ja eri tietokannoista. Käytetty aineisto painottui teoksiin ja raportteihin, joissa tarkasteltiin osaamisen tunnistamista ja generatiivista tekoälyä.
Kirjallisuuden tarkastelu osoitti, että osaaminen on moniulotteinen ja jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus, joka sisältää tietoja, taitoja, asenteita ja kokemuksia. Oman osaamisen tunnistamista vaikeuttavat käsitteen monitulkintaisuus, psykologiset vinoumat sekä hiljaisen ja kokemuksellisen tiedon sanoittamisen haasteet. Kirjallisuuden perusteella generatiivinen tekoäly voi tukea osaamisen tunnistamista erityisesti reflektiivisen ajattelun, vahvuuksien näkyväksi tekemisen ja osaamisen sanoittamisen välineenä. Sen käyttöön liittyy kuitenkin myös haasteita, kuten virheelliset tuotokset, koulutusdatan vinoumat ja riski liiallisesta tukeutumisesta tekoälyn ehdotuksiin.
Johtopäätöksenä todetaan, että generatiivinen tekoäly voi toimia ajattelua ja itsearviointia tukevana välineenä, kun sitä käytetään kriittisesti, tietoisesti ja sen rajoitteet huomioiden.
Työ toteutettiin vuonna 2025 kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui ammattikirjallisuudesta, viranomaisten ja tutkimuslaitosten julkaisuista sekä korkeakoulujen raportti- ja verkkojulkaisuista. Lähteitä haettiin verkosta ja eri tietokannoista. Käytetty aineisto painottui teoksiin ja raportteihin, joissa tarkasteltiin osaamisen tunnistamista ja generatiivista tekoälyä.
Kirjallisuuden tarkastelu osoitti, että osaaminen on moniulotteinen ja jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus, joka sisältää tietoja, taitoja, asenteita ja kokemuksia. Oman osaamisen tunnistamista vaikeuttavat käsitteen monitulkintaisuus, psykologiset vinoumat sekä hiljaisen ja kokemuksellisen tiedon sanoittamisen haasteet. Kirjallisuuden perusteella generatiivinen tekoäly voi tukea osaamisen tunnistamista erityisesti reflektiivisen ajattelun, vahvuuksien näkyväksi tekemisen ja osaamisen sanoittamisen välineenä. Sen käyttöön liittyy kuitenkin myös haasteita, kuten virheelliset tuotokset, koulutusdatan vinoumat ja riski liiallisesta tukeutumisesta tekoälyn ehdotuksiin.
Johtopäätöksenä todetaan, että generatiivinen tekoäly voi toimia ajattelua ja itsearviointia tukevana välineenä, kun sitä käytetään kriittisesti, tietoisesti ja sen rajoitteet huomioiden.