Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

OKR-malli markkinointitiimin kehittämisen ja johtamisen tukena

Huhtala, Maiju (2025)

 
Avaa tiedosto
Huhtala_Maiju.pdf (594.0Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Huhtala, Maiju
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928546
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia OKR-mallin (Objectives and Key Results) käyttöä pienen markkinointitiimin johtamisen ja kehittämisen tukena. Työ toteutettiin osana kohdeyrityksen strategisen uudistumisen prosessia, jossa OKR-malli otettiin käyttöön koko organisaatiossa. Opinnäytetyö ja tutkimus keskittyi siihen, miten malli vaikuttaa tiimin toimintaan, tavoitteiden asettamiseen ja arjen työskentelyyn. Aihe on ajankohtainen, sillä markkinointitiimit kohtaavat yhä enemmän vaatimuksia selkeästä suunnasta, mitattavista tuloksista ja tehokkaasta yhteistyöstä.

Teoreettinen viitekehys rakentui markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen, strategisen ja taktisen markkinoinnin sekä OKR-mallin ympärille. Teoria osuudessa tarkasteltiin, miten OKR-malli voi tukea strategian jalkauttamista, lisätä läpinäkyvyyttä ja vahvistaa tiimien fokusta. OKR-mallin periaatteet, kuten tavoitteiden pilkkominen avaintuloksiksi ja säännöllinen seuranta, nähtiin keskeisinä tekijöinä strategisen johtamisen onnistumisessa.

Tutkimus toteutettiin tapaus- ja toimintatutkimuksen yhdistelmänä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, kahdella kyselyllä sekä osallistavalla havainnoinnilla. Tutkimus kohdistui kahteen ensimmäiseen OKR-jaksoon vuoden 2025 alkupuolella. Tutkimusmenetelmien avulla pyrittiin saamaan syvällinen ymmärrys tiimin kokemuksista, mallin käytännön toimivuudesta ja kehitystarpeista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimustuloksista muodostui kuusi pääteemaa: rakenteen ja suunnan lisääntyminen, tavoitteiden ja mittaamisen kehittäminen, ajankäytön hallinta, yhteistyö ja yhteiset tavoitteet, käytännön toteutus ja seuranta sekä tiimin kokemukset ja opit. OKR-malli toi tiimin toimintaan selkeyttä ja yhteisen suunnan, paransi tavoitteiden konkretisointia ja auttoi priorisoimaan tehtäviä. Malli koettiin kevyeksi ja helposti omaksuttavaksi. Sen hyödyntäminen vaatii kuitenkin edelleen kehittämistä erityisesti tavoitteiden laadun, mittaamisen ja toteutusjaksojen osalta.

Tutkimuksen pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia, jotka liittyvät muun muassa tavoitteiden strategiseen linkittämiseen, mittareiden tuloslähtöisyyden parantamiseen, toteutusjaksojen pidentämiseen sekä tiimien välisen yhteistyön vahvistamiseen yhteisten tavoitteiden kautta. Lisäksi korostettiin seurantakäytäntöjen yhdenmukaistamista ja retrojen kehittämistä oppimisen välineiksi. Kehitysehdotukset tukevat OKR-mallin juurtumista osaksi tiimin arkea ja strategista tuomista lähemmäs arjen työskentelyä.

Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että OKR-malli voi toimia tehokkaana työkaluna pienen markkinointitiimin johtamisessa ja kehittämisessä. Vaikka tutkimusjakso oli rajallinen, mallin vaikutukset tiimin toiminnan jäsentyneisyyteen ja yhteiseen suuntaan olivat selvästi havaittavissa. OKR-mallin jatkuva kehittäminen ja sovittaminen organisaation tarpeisiin nähdään tärkeänä osana sen onnistunutta hyödyntämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste