Ehkäisytietoisuuden pelillistäminen : opetuksellisen Visual Novel -mallin suunnittelu ja toteutus
Holopainen, Helena (2025)
Holopainen, Helena
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928565
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaaliseen opetuspeliin perustuvan mallin kehittämistä, jonka tavoitteena on lisätä ehkäisytietoisuutta erityisesti nuorten miesten ja poikien keskuudessa. Työn lähtökohtana oli havainto siitä, että kyseiselle kohderyhmälle ei ole tarjolla riittävän saavutettavaa ja kiinnostavaa mediaa seksuaaliterveyden edistämiseksi. Ratkaisuksi kehitettiin Visual Novel -tyyppinen peli, joka yhdistää opetuksellisen sisällön interaktiiviseen tarinankerrontaan.
Pelin toteutuksessa hyödynnettiin Python-pohjaista Ren’Py-pelimoottoria, joka soveltuu erityisesti tarinallisten pelien kehittämiseen. Teoreettinen viitekehys koostuu ajankohtaisista ja luotettavista lähteistä, kuten THL:n ja Duodecimin julkaisuista, ja sisältää tietoa ehkäisymenetelmistä, sukupuolitaudeista sekä pelillistämisen pedagogisista periaatteista. Pelin käsikirjoitus ja tekninen rakenne suunniteltiin tukemaan oppimista vuorovaikutuksen, valintojen ja tarinallisuuden kautta.
Projektin tuloksena syntyi toimiva mallipohja opetukselliselle pelille, joka osoittaa pelillistämisen potentiaalin seksuaaliterveyden opetuksessa. Vaikka peli ei ole vielä visuaalisesti valmis julkaistavaksi, sen tekninen ja pedagoginen perusta tarjoaa vahvan lähtökohdan jatkokehitykselle ja soveltamiselle laajemmissa opetuskonteksteissa.
Pelin toteutuksessa hyödynnettiin Python-pohjaista Ren’Py-pelimoottoria, joka soveltuu erityisesti tarinallisten pelien kehittämiseen. Teoreettinen viitekehys koostuu ajankohtaisista ja luotettavista lähteistä, kuten THL:n ja Duodecimin julkaisuista, ja sisältää tietoa ehkäisymenetelmistä, sukupuolitaudeista sekä pelillistämisen pedagogisista periaatteista. Pelin käsikirjoitus ja tekninen rakenne suunniteltiin tukemaan oppimista vuorovaikutuksen, valintojen ja tarinallisuuden kautta.
Projektin tuloksena syntyi toimiva mallipohja opetukselliselle pelille, joka osoittaa pelillistämisen potentiaalin seksuaaliterveyden opetuksessa. Vaikka peli ei ole vielä visuaalisesti valmis julkaistavaksi, sen tekninen ja pedagoginen perusta tarjoaa vahvan lähtökohdan jatkokehitykselle ja soveltamiselle laajemmissa opetuskonteksteissa.
