ATK-luokista tekoälyyn – DOK-hankkeen tarina ja opit
Hakola, Salla-Maija; Karsikas, Mirka-Tuulia; Kemppainen, Liisa; Leinonen, Kaisa; Saari, Mikko; Tolonen, Jaana (2025)
Hakola, Salla-Maija
Karsikas, Mirka-Tuulia
Kemppainen, Liisa
Leinonen, Kaisa
Saari, Mikko
Tolonen, Jaana
Editoija
Tolonen, Jaana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7522-60-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7522-60-8
Tiivistelmä
Digitalisaatio on laajentanut oppimisen mahdollisuuksia, parantanut saavutettavuutta ja tukenut oppimisympäristöjen kehittämistä. Samalla se on tuonut haasteita, kuten hyvinvoinnin ylläpitämisen, osaamisen päivittämisen ja pedagogisen yhtenäisyyden säilyttämisen. Teknologiset muutokset haastavat opetus- ja kasvatusalaa, miten teknologiaa, mukaan lukien tekoälyä, voidaan hyödyntää ikätasolle sopivalla tavalla. Tavoitteena on käyttää teknologiaa oppimisen tukemiseen ja vahvistamaan opetuksen laatua. Sen hyödyntäminen opetuksessa tukee oppijoiden yhtenäisiä, tasavertaisia koulutuspolkuja ja valmiuksia toimia digitaalisessa yhteiskunnassa.
Digioppimisen polku Kainuuseen -hanke on mahdollistanut laajan yhteiskehittämisen Kainuussa. Kehitystyö kattoi lähes koko maakunnan ja tähän osallistuivat kouluasteet perusopetuksesta korkea-asteelle. Julkaisu kokoaa yhteen DOK-hankkeessa tehdyn kehitystyön artikkeleita, jotka kuvaavat digitalisaation etenemistä opetuksessa – siirtymistä atk-luokista tekoälyn hyödyntämiseen ja siihen liittyviä johtajuuden haasteita. Keväällä 2024 ja syksyllä 2025 toteutetuissa kartoituksissa selvitettiin opetus- ja esihenkilöiden digitaalista osaamista Kainuussa sekä digipedagogiikan käyttöä eri koulutusasteilla. Julkaisussa esitellään näiden kartoitusten tulokset ja vertailut. Yksi artikkeleista esittelee hankkeessa kehitetyn kainuulaisen digioppimisen polkumallin taustaa, sisältöä ja käyttömahdollisuuksia koulutusorganisaatioiden kehitystyön tukena. Lisäksi julkaisusta pääsee lukemaan, miten olemme toteuttaneet koulutuksia ja kuinka olemme niissä onnistuneet sekä katsauksen perusopetuksen monipaikkaopetuksen nykytilaan, sen hyötyihin ja haasteisiin.
Hankkeessa tehtyyn kehitystyöhön ovat osallistuneet eri kouluasteille jalkautuneet alueelliset DOK-mentorit, asiantuntijan ja projektipäällikön lisäksi. Opettajalta opettajalle toimintatapamme osoittautui onnistuneeksi tavaksi kouluttaa henkilöstöä. Saamamme vastaanotto kouluilla ja oppilaitoksissa on ollut erinomaista, meidät otettiin osaksi työyhteisöjä. Tämän ansiosta pääsimme nopeasti osaksi oppilaitosten arkea ja digikehitystyötä päästiin edistämään kouluilla yhdessä koulujen henkilöstön kanssa. Osallistuminen kuntien ja koulujen strategiatyöhön sekä mentoreiden ydinryhmän toiminnan käynnistyminen loi hyvää pohjaa yhteisen kehittämistyön jatkumiselle hankkeen päättymisen jälkeen.
Digioppimisen polku Kainuuseen -hanke on mahdollistanut laajan yhteiskehittämisen Kainuussa. Kehitystyö kattoi lähes koko maakunnan ja tähän osallistuivat kouluasteet perusopetuksesta korkea-asteelle. Julkaisu kokoaa yhteen DOK-hankkeessa tehdyn kehitystyön artikkeleita, jotka kuvaavat digitalisaation etenemistä opetuksessa – siirtymistä atk-luokista tekoälyn hyödyntämiseen ja siihen liittyviä johtajuuden haasteita. Keväällä 2024 ja syksyllä 2025 toteutetuissa kartoituksissa selvitettiin opetus- ja esihenkilöiden digitaalista osaamista Kainuussa sekä digipedagogiikan käyttöä eri koulutusasteilla. Julkaisussa esitellään näiden kartoitusten tulokset ja vertailut. Yksi artikkeleista esittelee hankkeessa kehitetyn kainuulaisen digioppimisen polkumallin taustaa, sisältöä ja käyttömahdollisuuksia koulutusorganisaatioiden kehitystyön tukena. Lisäksi julkaisusta pääsee lukemaan, miten olemme toteuttaneet koulutuksia ja kuinka olemme niissä onnistuneet sekä katsauksen perusopetuksen monipaikkaopetuksen nykytilaan, sen hyötyihin ja haasteisiin.
Hankkeessa tehtyyn kehitystyöhön ovat osallistuneet eri kouluasteille jalkautuneet alueelliset DOK-mentorit, asiantuntijan ja projektipäällikön lisäksi. Opettajalta opettajalle toimintatapamme osoittautui onnistuneeksi tavaksi kouluttaa henkilöstöä. Saamamme vastaanotto kouluilla ja oppilaitoksissa on ollut erinomaista, meidät otettiin osaksi työyhteisöjä. Tämän ansiosta pääsimme nopeasti osaksi oppilaitosten arkea ja digikehitystyötä päästiin edistämään kouluilla yhdessä koulujen henkilöstön kanssa. Osallistuminen kuntien ja koulujen strategiatyöhön sekä mentoreiden ydinryhmän toiminnan käynnistyminen loi hyvää pohjaa yhteisen kehittämistyön jatkumiselle hankkeen päättymisen jälkeen.
