SUOLISTOINFEKTIOON SAIRASTUNEEN 5—6 VUOTIAAN LAPSEN HOITOTYÖ : Simulaatioharjoitus
Haataja-Posio, Riitta; Nehvonen , Jaana (2015)
Haataja-Posio, Riitta
Nehvonen , Jaana
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015659
Tiivistelmä
Lapsen hoitotyö on vaativaa ja usein moniammatillista yhteistyötä, tämän vuoksi sitä tulee harjoitella ennen käytännön harjoitteluun menoa. Lapsen hoitotyössä tärkeitä osa-alueita ovat perhekeskeisyyden huomioiminen ja perheen valmistelu tuleviin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Tämän lisäksi lapsen pelkoihin tulee osata varautua ja niihin tulee vastata hoitotyön toimintojen avulla. Simulaatio-opetus on opetustekniikkana vanha - vasta viime vuosina se on yleistynyt myös hoitotyön opetuksessa. Tutkimusten mukaan simulaatioharjoitusten avulla opiskelijoiden kyky yhdistää teoriaa ja käytäntöä kehittyy ja niiden avulla voidaan tehokkaasti opiskella infektiopotilaan hoitoa.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli suunnitella Lasten ja nuorten kliinisen hoitotyön ja lääkehoidon kurssille simulaatioharjoitus sekä siihen kuuluva materiaali. Projektin tavoitteena on mahdollistaa opiskelijoille lasten hoitotyön tärkeimpien osa-alueiden harjoittelu turvallisessa simulaatioympäristössä. Henkilökohtaisina tavoitteina projektin tekijöillä oli projektityöskentelyn oppiminen, simulaatioon tutustuminen oppimismenetelmänä, näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen projektissa ja sen lopputuloksessa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen kanssa. Sen teoreettinen viitekehys käsittelee simulaatio-oppimista, perhekeskeistä hoitotyötä sekä lapsen suolistoinfektion hoitotyötä sairaalassa. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi harjoituksen suunnittelussa ja arvioinnissa käytettiin apuna Pamela Jeffriesin kehittelemää simulaatiomallia. Simulaatioharjoitus testattiin hoitotyön opiskelijaryhmällä ennen projektin päättymistä. Testauksen jälkeen opiskelijoilta pyydettiin kirjallisesti palautetta. Saadun palautteen mukaan simulaatioharjoitus on aidontuntuinen hoitotilanne, jossa on mahdollisuus päästä sille asetettuihin tavoitteisiin. Simulaatio-opetuksen kehittämiseksi ehdotetaan simulaatioharjoitustietokantaa sekä potilastietojärjestelmän luomista simulaatioympäristöön.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli suunnitella Lasten ja nuorten kliinisen hoitotyön ja lääkehoidon kurssille simulaatioharjoitus sekä siihen kuuluva materiaali. Projektin tavoitteena on mahdollistaa opiskelijoille lasten hoitotyön tärkeimpien osa-alueiden harjoittelu turvallisessa simulaatioympäristössä. Henkilökohtaisina tavoitteina projektin tekijöillä oli projektityöskentelyn oppiminen, simulaatioon tutustuminen oppimismenetelmänä, näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen projektissa ja sen lopputuloksessa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen kanssa. Sen teoreettinen viitekehys käsittelee simulaatio-oppimista, perhekeskeistä hoitotyötä sekä lapsen suolistoinfektion hoitotyötä sairaalassa. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi harjoituksen suunnittelussa ja arvioinnissa käytettiin apuna Pamela Jeffriesin kehittelemää simulaatiomallia. Simulaatioharjoitus testattiin hoitotyön opiskelijaryhmällä ennen projektin päättymistä. Testauksen jälkeen opiskelijoilta pyydettiin kirjallisesti palautetta. Saadun palautteen mukaan simulaatioharjoitus on aidontuntuinen hoitotilanne, jossa on mahdollisuus päästä sille asetettuihin tavoitteisiin. Simulaatio-opetuksen kehittämiseksi ehdotetaan simulaatioharjoitustietokantaa sekä potilastietojärjestelmän luomista simulaatioympäristöön.