Tarinallisen brändin ja palvelumuotoilun suunnitelma Adja design -koruyritykselle
Pitkänen, Anna-Reeta; Nyyssönen, Rosa (2015)
Pitkänen, Anna-Reeta
Nyyssönen, Rosa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015652
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kahden korumuotoilun opiskelijan tutkimus ja suunnitelma omalle korualan yrityskonseptille Adja Design. Adja Designin alkuperäiseen kokoonpanoon kuuluivat Jonna Frilander, Anna-Reeta Pitkänen ja Rosa Nyyssönen. Jonna Frilander toteutti opinnäytetyön ”Nettisivukonsepti Adja Design –koruyritykselle” keväällä 2014.
Tässä parityössä tarkoituksena oli verrata tunnetuimpien suomalaisien korualan yritysten tarinallisuutta, tutkia tarinallisuuden voimaa yleensä ja soveltaa sitä brändin rakentamiseen. Adjan yritysideaan kuuluu tarinallisuuden korostaminen ja sitä ilmennetään myös Adjan palveluissa. Palvelumuotoilun tuotokset ovat myös räätälöityjä brändisuunnitelman arvojen ja ideologian mukaisesti. Tarinoiden luomiseen käytettiin Storytelling-työkaluja ja palveluiden kehittämiseen palvelumuotoilun keinoja. Opinnäytetyössä huomattiin kokonaisvaltaisen brändin hallinnan ja viestinnän tärkeys sekä asiakaslähtöisyyden merkitys. Konkreettisia lopputuotoksia olivat Adjan tarinat, jotka pyrkivät vetoamaan tunteisiin ja palvelut, joiden tarkoituksena on olla tarinallisuudessaan elämyksellisiä. Elämyksellisiä palveluita muokattiin elämyskolmion avulla. Työkalujen avulla Adjan ydintarina konkretisoitui ja yhtenä sovelluksena tuli myös tuotetarina sarjakuvan käsikirjoituksena.
Tässä parityössä tarkoituksena oli verrata tunnetuimpien suomalaisien korualan yritysten tarinallisuutta, tutkia tarinallisuuden voimaa yleensä ja soveltaa sitä brändin rakentamiseen. Adjan yritysideaan kuuluu tarinallisuuden korostaminen ja sitä ilmennetään myös Adjan palveluissa. Palvelumuotoilun tuotokset ovat myös räätälöityjä brändisuunnitelman arvojen ja ideologian mukaisesti. Tarinoiden luomiseen käytettiin Storytelling-työkaluja ja palveluiden kehittämiseen palvelumuotoilun keinoja. Opinnäytetyössä huomattiin kokonaisvaltaisen brändin hallinnan ja viestinnän tärkeys sekä asiakaslähtöisyyden merkitys. Konkreettisia lopputuotoksia olivat Adjan tarinat, jotka pyrkivät vetoamaan tunteisiin ja palvelut, joiden tarkoituksena on olla tarinallisuudessaan elämyksellisiä. Elämyksellisiä palveluita muokattiin elämyskolmion avulla. Työkalujen avulla Adjan ydintarina konkretisoitui ja yhtenä sovelluksena tuli myös tuotetarina sarjakuvan käsikirjoituksena.