Taloushallinnon ammattilainen mukana toimeksiantojen hankinnassa
Tissola, Jenni (2025)
Tissola, Jenni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112128975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112128975
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin taloushallinnon ammattilaisen monipuoliseen ja alati kehittyvään työnkuvaan liittyen toimeksiantojen hankintaan. On yleistä, että yritykset ulkoistavat taloushallintonsa siihen erikoistuneille yrityksille, jolloin heille tarjoutuu resursseja keskittyä omaan liiketoimintaansa. Taloushallinnon ala kehittyy hurjaa vauhtia maailman mukana automaatio ja robotiikka keulakuvassa, mutta siitä huolimatta ihmisen työ sekä uusien että nykyisten asiakkaiden kanssa on arvokasta ja sitä kunnioitetaan.
Työn viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsitellään taloushallinnossa yleisesti tuttuja toimintamalleja ja sitä, miten nämä mallit näkyvät taloushallinnon ammattilaisen arkisessa työssä. Viitekehyksen toisessa luvussa puolestaan keskitytään taloushallinnon toimeksiantoihin ja siihen, mitä taloushallinnon työnkuva ylipäätään pitää sisällään kuukausitasolla. Kolmas luku käsittelee toimintatapoja, joiden keinoin toimeksiantosuhteita hankitaan.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi yksitoista kyselyyn vastannutta taloushallinnon ammattilaista ja henkilöt vastasivat kyselyyn vuoden 2025 aikana. Vastaukset ovat myös analysoitu vuoden 2025 aikana.
Tutkimustuloksissa korostuvat ennen kaikkea ammattitaidolla hoidettu ja eri osastojen yhteistyössä toteutettu asiakaskohtaaminen. Henkilökohtainen palvelu sekä luottamuksen tunnetta herättävä kanssakäynti ovat avainasemassa uusien toimeksiantosuhteiden luonnissa. B2B-myynnissä kummatkin osapuolet pyrkivät yhteisymmärrykseen tarpeiden tyydytyksestä ja taloushallinnon yritys voikin tarjota asiakkaalle useita eri palveluita saman yrityksen sisältämänä. Tässä voivat tarvittaessa toimia tukena useat eri taloushallinnon ammattilaiset, myös he, joiden ensisijainen työnkuva ei ole uudet asiakkaat.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu vuoden 2025 aikana.
Työn viitekehyksen ensimmäisessä luvussa käsitellään taloushallinnossa yleisesti tuttuja toimintamalleja ja sitä, miten nämä mallit näkyvät taloushallinnon ammattilaisen arkisessa työssä. Viitekehyksen toisessa luvussa puolestaan keskitytään taloushallinnon toimeksiantoihin ja siihen, mitä taloushallinnon työnkuva ylipäätään pitää sisällään kuukausitasolla. Kolmas luku käsittelee toimintatapoja, joiden keinoin toimeksiantosuhteita hankitaan.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi yksitoista kyselyyn vastannutta taloushallinnon ammattilaista ja henkilöt vastasivat kyselyyn vuoden 2025 aikana. Vastaukset ovat myös analysoitu vuoden 2025 aikana.
Tutkimustuloksissa korostuvat ennen kaikkea ammattitaidolla hoidettu ja eri osastojen yhteistyössä toteutettu asiakaskohtaaminen. Henkilökohtainen palvelu sekä luottamuksen tunnetta herättävä kanssakäynti ovat avainasemassa uusien toimeksiantosuhteiden luonnissa. B2B-myynnissä kummatkin osapuolet pyrkivät yhteisymmärrykseen tarpeiden tyydytyksestä ja taloushallinnon yritys voikin tarjota asiakkaalle useita eri palveluita saman yrityksen sisältämänä. Tässä voivat tarvittaessa toimia tukena useat eri taloushallinnon ammattilaiset, myös he, joiden ensisijainen työnkuva ei ole uudet asiakkaat.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu vuoden 2025 aikana.