Brändistrategian luominen videopelille
Passila, Juho (2025)
Passila, Juho
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329226
Tiivistelmä
Tässä toiminallisessa opinnäytetyössä tutkittiin brändiä ja brändistrategian teoriaa, jonka voi soveltaa muodostamaan brändistrategian videopelille. Toimeksiantajana toimii videopelikehitysryhmä, joka on työssä mainittu nimellä Yritys X. Yritys X on kehittänyt peliä, josta käytetään nimeä Peli X opinnäytetyössä. Peli X:n tavoite on kehittyä myytäväksi tuotteeksi internetin videopelikauppa-alustoilla, ja tätä varten tarvitaan brändäystä.
Työn tietoperustassa on käytetty englanninkielistä markkinointialan ammattikirjallisuutta, joka keskittyy brändäykseen ja brändin rakentamiseen, sekä alan yritysten blogeja ja videopelitutkimuslähteitä. Lähteitä ja Peli X:n pelisuunnitteludokumenttia käytettiin pohjana muodostamaan brändistrategiadokumentti.
Opinnäytetyön toiminallinen tuotos on englanninkielinen dokumentti, jota Yritys X voi käyttää pohjana selkeästi kommunikoimaan brändiä. Tavoitteena oli luoda dokumentti, jota kaikki Yritys X:än jäsenet voisivat käyttää käsikirjana brändisisällön luomiseen.
Liitetty tuotos säilyttää Yritys X:n kilpailuedun. Lisäksi työssä mainittu pelisuunnitteludokumentti ei ole liitteenä, sillä se sisältää tekijänoikeudella suojattua epäolennaista tietoa työn ymmärrettävyydestä.
Työn tietoperustassa on käytetty englanninkielistä markkinointialan ammattikirjallisuutta, joka keskittyy brändäykseen ja brändin rakentamiseen, sekä alan yritysten blogeja ja videopelitutkimuslähteitä. Lähteitä ja Peli X:n pelisuunnitteludokumenttia käytettiin pohjana muodostamaan brändistrategiadokumentti.
Opinnäytetyön toiminallinen tuotos on englanninkielinen dokumentti, jota Yritys X voi käyttää pohjana selkeästi kommunikoimaan brändiä. Tavoitteena oli luoda dokumentti, jota kaikki Yritys X:än jäsenet voisivat käyttää käsikirjana brändisisällön luomiseen.
Liitetty tuotos säilyttää Yritys X:n kilpailuedun. Lisäksi työssä mainittu pelisuunnitteludokumentti ei ole liitteenä, sillä se sisältää tekijänoikeudella suojattua epäolennaista tietoa työn ymmärrettävyydestä.
