Laboratoriotutkimusprosessi tutuksi : verkkokurssi terveydenhuollon henkilöstölle
Hautala, Jenni (2025)
Hautala, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarve nousi laboratoriotutkimusprosessiin liittyvistä poikkeamahavainnoista sekä prosessin sujuvuutta haittaavien tekijöiden havaitsemisesta Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen laboratorioissa. Esimerkiksi tutkimusten tilauskäytännöissä sekä potilaan valmistelussa tutkimuksiin oli havaittu puutteita. Tutkimusprosessissa tapahtuvat poikkeamat aiheuttavat turhia kustannuksia ja potilasturvallisuuden vaarantumista sekä teettävät ylimääräistä työtä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koostaa verkkokurssi (jatkossa Moodle-kurssi) laboratoriotutkimusprosessista Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen laboratoriotutkimuspyyntöjä tekevien terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön sekä testata kurssin toimivuutta kohderyhmälle pilottiyksikössä (Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella toimiva erikoissairaanhoidon poliklinikka). Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä pilottiyksikön henkilökunnan kokonaisymmärrystä laboratoriotutkimusprosessista.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä pilottiyksikön henkilökunnan kanssa. Moodle-kurssiin sisällytettäviä aihealueita kartoitettiin kyselyllä, jonka tarkoituksena oli selvittää pilottiyksikön osaamisen kehittämistarpeita laboratoriotutkimusprosessissa. Lisäksi havainnointia käytettiin täydentävänä ja taustoittavana tiedonkeruumenetelmänä, ja se kohdistettiin poliklinikan ajanvaraustoimintaan. Kurssista kerättiin palautetta sekä kehitysehdotuksia palautekyselyn avulla. Molempien kyselyiden tuloksia sekä havainnointipäiväkirjan aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Palautekyselyn tulosten perusteella opinnäytetyö saavutti kiitettävästi sille asetetun tavoitteen lisäten pilottiyksikön henkilökunnan kokonaisymmärrystä laboratoriotutkimusprosessista. Palautteen mukaan kurssin koettiin soveltuvan perehdytysmateriaaliksi laboratoriotutkimusprosessista etenkin uraansa aloitteleville terveydenhuollon ammattilaisille. Kurssin opiskelleista valtaosa koki kokonaisymmärryksensä laboratoriotutkimusprosessista parantuneen jonkin verran, mutta osioiden rakenteet ja runsas laboratoriotermien käyttö vaativat vielä tarkastelua. Kurssia muokataan ja päivitetään vastaamaan paremmin kohderyhmien osaamistarpeita opinnäytetyöprosessin ulkopuolella ennen sen julkaisua laajempaan käyttöön. Opinnäytetyöprosessin yhteydessä laboratorio vastaanotti paljon tulevaisuuden kehitystyössä sekä asiakasyhteistyössä hyödynnettävää palautetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koostaa verkkokurssi (jatkossa Moodle-kurssi) laboratoriotutkimusprosessista Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen laboratoriotutkimuspyyntöjä tekevien terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön sekä testata kurssin toimivuutta kohderyhmälle pilottiyksikössä (Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella toimiva erikoissairaanhoidon poliklinikka). Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä pilottiyksikön henkilökunnan kokonaisymmärrystä laboratoriotutkimusprosessista.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä pilottiyksikön henkilökunnan kanssa. Moodle-kurssiin sisällytettäviä aihealueita kartoitettiin kyselyllä, jonka tarkoituksena oli selvittää pilottiyksikön osaamisen kehittämistarpeita laboratoriotutkimusprosessissa. Lisäksi havainnointia käytettiin täydentävänä ja taustoittavana tiedonkeruumenetelmänä, ja se kohdistettiin poliklinikan ajanvaraustoimintaan. Kurssista kerättiin palautetta sekä kehitysehdotuksia palautekyselyn avulla. Molempien kyselyiden tuloksia sekä havainnointipäiväkirjan aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Palautekyselyn tulosten perusteella opinnäytetyö saavutti kiitettävästi sille asetetun tavoitteen lisäten pilottiyksikön henkilökunnan kokonaisymmärrystä laboratoriotutkimusprosessista. Palautteen mukaan kurssin koettiin soveltuvan perehdytysmateriaaliksi laboratoriotutkimusprosessista etenkin uraansa aloitteleville terveydenhuollon ammattilaisille. Kurssin opiskelleista valtaosa koki kokonaisymmärryksensä laboratoriotutkimusprosessista parantuneen jonkin verran, mutta osioiden rakenteet ja runsas laboratoriotermien käyttö vaativat vielä tarkastelua. Kurssia muokataan ja päivitetään vastaamaan paremmin kohderyhmien osaamistarpeita opinnäytetyöprosessin ulkopuolella ennen sen julkaisua laajempaan käyttöön. Opinnäytetyöprosessin yhteydessä laboratorio vastaanotti paljon tulevaisuuden kehitystyössä sekä asiakasyhteistyössä hyödynnettävää palautetta.
