Verkkokauppa kukkakaupalle : Kukkia, käsitöitä ja uusia mahdollisuuksia – kehittämistyö KukkaIriksille
Palo-oja, Ville; Shecter, Veera (2025)
Palo-oja, Ville
Shecter, Veera
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429277
Tiivistelmä
Kehittämistyö toteutettiin toimeksiantona Suomussalmella toimivalle KukkaIris-kukkakaupalle. Työn tavoitteena oli perustaa yritykselle toimiva ja asiakaslähtöinen verkkokauppa, joka tukee liiketoiminnan kasvua ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia paikalliselle pienyrittäjälle.
Työ toteutettiin laadullisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin teemahaastattelua, havainnointia ja dokumentointia. Näiden menetelmien avulla kartoitettiin KukkaIriksen aiemman verkkokaupan haasteita ja yrittäjän toiveita uuden verkkokaupan suunnitteluun. Kehittämisprosessin aikana arvioitiin eri verkkokauppa-alustoja ja valittiin yrityksen tarpeisiin parhaiten soveltuva WooCommerce-alusta.
Verkkokauppa rakennettiin vaiheittain: ensin määriteltiin tavoitteet ja visuaalinen ilme, sitten toteutettiin tekninen rakenne, sisällöt ja maksutavat. Verkkokauppa rakennettiin vaiheittain ja valmistui teknisesti syksyllä 2025. Yrittäjälle järjestettiin käyttöönottokoulutus, mutta verkkokaupan julkaisua asiakkaille ei voitu vielä toteuttaa, koska Paytrailin maksupalvelun hyväksyntäprosessi oli kesken arviointihetkellä.
Työn tulokset osoittavat, että digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen on mahdollista myös pienyrittäjille, kun verkkokauppa suunnitellaan asiakaslähtöisesti ja käyttöönotto toteutetaan vaiheittain. Työn tuloksena synty-nyt verkkokauppa toimii pohjana KukkaIriksen tulevalle digitaaliselle kasvulle sekä esimerkkinä muille maa-seudun pienyrittäjille.
Työ toteutettiin laadullisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin teemahaastattelua, havainnointia ja dokumentointia. Näiden menetelmien avulla kartoitettiin KukkaIriksen aiemman verkkokaupan haasteita ja yrittäjän toiveita uuden verkkokaupan suunnitteluun. Kehittämisprosessin aikana arvioitiin eri verkkokauppa-alustoja ja valittiin yrityksen tarpeisiin parhaiten soveltuva WooCommerce-alusta.
Verkkokauppa rakennettiin vaiheittain: ensin määriteltiin tavoitteet ja visuaalinen ilme, sitten toteutettiin tekninen rakenne, sisällöt ja maksutavat. Verkkokauppa rakennettiin vaiheittain ja valmistui teknisesti syksyllä 2025. Yrittäjälle järjestettiin käyttöönottokoulutus, mutta verkkokaupan julkaisua asiakkaille ei voitu vielä toteuttaa, koska Paytrailin maksupalvelun hyväksyntäprosessi oli kesken arviointihetkellä.
Työn tulokset osoittavat, että digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen on mahdollista myös pienyrittäjille, kun verkkokauppa suunnitellaan asiakaslähtöisesti ja käyttöönotto toteutetaan vaiheittain. Työn tuloksena synty-nyt verkkokauppa toimii pohjana KukkaIriksen tulevalle digitaaliselle kasvulle sekä esimerkkinä muille maa-seudun pienyrittäjille.
