Point Break -tapahtumakonseptin uudistamisen kehityskaari vuosien 2023–2025 aikana
Tuomainen, Sara (2025)
Tuomainen, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329235
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Point Break -tapahtumakonseptin uudistamisen kehityskaarta vuosina 2023–2025 sekä tapahtumakonseptin nykytilaa ja brändin vahvistamista elektronisen musiikin muuttuvassa kentässä Suomessa. Työn taustalla on tarkasteltavan elektronisen musiikin konseptin uudistusta edeltävä kausi, johon vaikutti niin markkinarakenteen kehitys kuin koronaviruspandemian aiheuttamat rajoitukset. Työssä rajattiin tarkastelu Helsingin alueen tapahtumiin ja keskityttiin erityisesti Point Break -konseptin visuaaliseen ilmeeseen, ohjelmakokonaisuuksiin, yhteistyökumppaneihin sekä sen analytiikkaan.
Työssä hyödynnettiin laadullisia sekä määrällisiä menetelmiä. Laadullinen aineisto muodostui muun muassa sosiaalisen median sisällöistä, tapahtumien markkinointimateriaaleista sekä järjestäjän kommenteista. Määrällinen aineisto koostui kävijämääristä, sosiaalisen median analytiikasta sekä lipunmyyntidatasta. Näiden analyysien avulla arvioitiin, miten uudistettu konsepti on onnistunut vahvistamaan brändiä, kasvattamaan yleisöpohjaa ja luomaan uudenlaisia yhteisöllisiä elämyksiä osallistujille.
Tulokset osoittivat, että Point Breakin uudistus onnistui kasvattamaan tunnettuutta. Muun muassa visuaalisen ilmeen yhtenäistäminen, kansainvälisten artistien tuominen Suomeen sekä sosiaalisen median aktiivinen hyödyntäminen ovat vahvistaneet brändin vetovoimaa. Lisäksi analyysi osoitti, että tapahtumien menestys perustuu yhä enemmän monikanavaiseen näkyvyyteen ja vahvaan brändi-identiteettiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että systemaattinen analytiikan hyödyntäminen, laadukas sisällöntuotanto ja yleisölähtöinen tapahtumasuunnittelu muodostavat perustan tapahtumakonseptin jatkuvalle kehittämiselle ja kasvulle.
Työssä hyödynnettiin laadullisia sekä määrällisiä menetelmiä. Laadullinen aineisto muodostui muun muassa sosiaalisen median sisällöistä, tapahtumien markkinointimateriaaleista sekä järjestäjän kommenteista. Määrällinen aineisto koostui kävijämääristä, sosiaalisen median analytiikasta sekä lipunmyyntidatasta. Näiden analyysien avulla arvioitiin, miten uudistettu konsepti on onnistunut vahvistamaan brändiä, kasvattamaan yleisöpohjaa ja luomaan uudenlaisia yhteisöllisiä elämyksiä osallistujille.
Tulokset osoittivat, että Point Breakin uudistus onnistui kasvattamaan tunnettuutta. Muun muassa visuaalisen ilmeen yhtenäistäminen, kansainvälisten artistien tuominen Suomeen sekä sosiaalisen median aktiivinen hyödyntäminen ovat vahvistaneet brändin vetovoimaa. Lisäksi analyysi osoitti, että tapahtumien menestys perustuu yhä enemmän monikanavaiseen näkyvyyteen ja vahvaan brändi-identiteettiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että systemaattinen analytiikan hyödyntäminen, laadukas sisällöntuotanto ja yleisölähtöinen tapahtumasuunnittelu muodostavat perustan tapahtumakonseptin jatkuvalle kehittämiselle ja kasvulle.