Yhteisöllisyys Kelan opintoetuuksien ratkaisukeskuksessa
Ignatius-Eskelinen, Sonja; Pärssinen, Suvi; Ryynänen, Miia (2025)
Ignatius-Eskelinen, Sonja
Pärssinen, Suvi
Ryynänen, Miia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kelan opintoetuuksien ratkaisukeskuksen toimihenkilöiden kokemuksia yhteisöllisyydestä ja esihenkilötyön vaikutuksesta monipaikkaisen tiimin yhteisöllisyydelle. Covid-pandemia vauhditti etätyön yleistymistä, minkä seurauksena monipaikkainen työskentely vakiintui osaksi organisaatioiden työtapoja. Monipaikkainen työskentely haastaa työyhteisöjä fyysisten kohtaamisten muuttuessa osittain virtuaalisiin viestintäkanaviin ja –tapaamisiin, mikä vaikuttaa myös yhteisöllisyyden kokemuksen muodostumiseen työyhteisössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää kehittämistoimenpiteitä yhteisöllisyyden kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui työyhteisöjen yhteisöllisyyden, monipaikkaisen työskentelyn sekä esihenkilötyön yhteisöllisyyden kehittämisen keinojen tarkastelusta. Kelan opintoetuuksien ratkaisukeskuksen henkilöstölle (n=170) toteutettiin sähköinen kysely monipaikkaisen työyhteisön yhteisöllisyyden kokemuksesta. Kyselyn strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti ja avoimien kysymysten vastaukset laadullisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyössä esitettiin kehittämisehdotuksia monipaikkaisen työyhteisön yhteisöllisyyden vahvistamiseksi tiimin arjen johtamisen toimenpiteiden, työyhteisön palaverikäytänteiden ja arjen kohtaamisten kehittämisen sekä työntekijöiden työn ulkopuolisen yhteistoiminnan tukemisen kehittämisen kautta. Yhteisöllisyys tarkoittaa jokaiselle eri asioita, minkä vuoksi on tärkeää, että yhteisöllisyyttä tuetaan monin keinoin. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä myös muiden Kelan monipaikkaisesti työskentelevien tiimien yhteisöllisyyden arjen kehittämistyössä. Jatkotutkimusaiheiksi muodostui, kuinka työyhteisön yhteisöllisyyden kokemus koetaan kehittämistoimenpiteiden implementoinnin jälkeen, sekä yhteisöllisyyden kokemusten kartoittaminen tiimien välillä esihenkilö- ja työntekijähaastatteluin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui työyhteisöjen yhteisöllisyyden, monipaikkaisen työskentelyn sekä esihenkilötyön yhteisöllisyyden kehittämisen keinojen tarkastelusta. Kelan opintoetuuksien ratkaisukeskuksen henkilöstölle (n=170) toteutettiin sähköinen kysely monipaikkaisen työyhteisön yhteisöllisyyden kokemuksesta. Kyselyn strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti ja avoimien kysymysten vastaukset laadullisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyössä esitettiin kehittämisehdotuksia monipaikkaisen työyhteisön yhteisöllisyyden vahvistamiseksi tiimin arjen johtamisen toimenpiteiden, työyhteisön palaverikäytänteiden ja arjen kohtaamisten kehittämisen sekä työntekijöiden työn ulkopuolisen yhteistoiminnan tukemisen kehittämisen kautta. Yhteisöllisyys tarkoittaa jokaiselle eri asioita, minkä vuoksi on tärkeää, että yhteisöllisyyttä tuetaan monin keinoin. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä myös muiden Kelan monipaikkaisesti työskentelevien tiimien yhteisöllisyyden arjen kehittämistyössä. Jatkotutkimusaiheiksi muodostui, kuinka työyhteisön yhteisöllisyyden kokemus koetaan kehittämistoimenpiteiden implementoinnin jälkeen, sekä yhteisöllisyyden kokemusten kartoittaminen tiimien välillä esihenkilö- ja työntekijähaastatteluin.
