Esihenkilötyön merkitys kiinteistönvälitystoimiston välitystyöntekijöiden työntekijäkokemukseen : case yritys X
Stenman, Klara; Reponen, Jenni (2025)
Stenman, Klara
Reponen, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys esihenkilötyöllä on kiinteistönvälitystoimiston välittäjätyöntekijöiden työntekijäkokemukseen. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona yritys X:lle. Aihe on ajankohtainen, sillä yritys on nopeasti kasvava organisaatio, mikä edellyttää johtamiselta joustavuutta, yksilöllistä kohtaamista ja työntekijöiden kokemusten ymmärtämistä osana organisaation kehittämistä. Esihenkilötyön vaikutus työntekijäkokemukseen korostuu erityisesti kiinteistönvälitysalalla, jossa työ on itsenäistä ja vahvasti yrittäjähenkistä.
Tutkimus toteutettiin anonyymillä kyselylomakkeella, joka sisälsi kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselyn kohderyhmänä toimi yritys X:n välitystyötä tekevät työntekijät. Kyselylomakkeen kysymykset keskittyivät esihenkilötyöhön ja työntekijäkokemukseen, huomioiden kiinteistönvälitysalalle tyypilliset erityispiirteet.
Saatujen tulosten perusteella suurin osa henkilöstöstä koki, että yrityksen esihenkilötyö on sujuvaa ja työhön oltiin kokonaisuutena tyytyväisiä. Vastauksissa positiivisina teemoina korostuivat luottamus sekä työpanoksen arvostaminen, kun taas kehityskohteina nousivat esiin työn kuormittavuus, epäselvät tavoitteet ja epävarmuus sitoutua työhön pitkällä aikavälillä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laadukas ja työntekijälähtöinen esihenkilötyö vahvistaa työtyytyväisyyttä ja sitoutumista, mutta sen rinnalla on tärkeää huolehtia työkuorman hallinnasta ja tavoitteiden selkeydestä. Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen esihenkilötyön kehittämisessä ja työntekijäkokemuksen tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin anonyymillä kyselylomakkeella, joka sisälsi kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselyn kohderyhmänä toimi yritys X:n välitystyötä tekevät työntekijät. Kyselylomakkeen kysymykset keskittyivät esihenkilötyöhön ja työntekijäkokemukseen, huomioiden kiinteistönvälitysalalle tyypilliset erityispiirteet.
Saatujen tulosten perusteella suurin osa henkilöstöstä koki, että yrityksen esihenkilötyö on sujuvaa ja työhön oltiin kokonaisuutena tyytyväisiä. Vastauksissa positiivisina teemoina korostuivat luottamus sekä työpanoksen arvostaminen, kun taas kehityskohteina nousivat esiin työn kuormittavuus, epäselvät tavoitteet ja epävarmuus sitoutua työhön pitkällä aikavälillä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laadukas ja työntekijälähtöinen esihenkilötyö vahvistaa työtyytyväisyyttä ja sitoutumista, mutta sen rinnalla on tärkeää huolehtia työkuorman hallinnasta ja tavoitteiden selkeydestä. Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen esihenkilötyön kehittämisessä ja työntekijäkokemuksen tukemisessa.