Liiketoimintasuunnitelma : smoothie-automaatti
Alajääskö, Sofia; Höyhtyä, Adele (2025)
Alajääskö, Sofia
Höyhtyä, Adele
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liiketoimintasuunnitelma uudelle smoothie-automaattikonseptille, joka yhdistää terveellisen välipalatuotteen ja itsepalveluteknologian. Työn tavoitteena oli arvioida konseptin markkinapotentiaalia Suomen markkinoilla sekä laatia käytännönläheinen suunnitelma työn jatkokehittämisen tueksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kvantitatiivista verkkokyselyä sekä avoimiin vastauksiin perustuvaa laadullista temaattista analyysiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 330 henkilöä.
Tulokset osoittavat, että konseptilla on vahvaa markkinapotentiaalia, sillä yli 70 prosenttia vastaajista ilmaisi kiinnostuksensa palvelua kohtaan. Keskeisimmiksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat terveellisyys,
hinta–laatusuhde ja helppous, kun taas hygienia ja hinnoittelu tunnistettiin merkittävimmiksi haasteiksi. Kauppakeskukset, työpaikat, liikenneasemat, oppilaitokset ja kuntosalit nähtiin palvelulle sopivimpina sijaintipaikkoina.
Yhteenvetona voidaan todeta, että konsepti vastaa hyvin nykyisiin kuluttajatrendeihin, jotka painottavat hyvinvointia, vastuullisuutta ja vaivattomuutta. Liiketoimintamallilla on vahva potentiaali menestyä, mikäli toiminnan laatu, hinnoittelu ja tekninen luotettavuus toteutetaan johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kvantitatiivista verkkokyselyä sekä avoimiin vastauksiin perustuvaa laadullista temaattista analyysiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 330 henkilöä.
Tulokset osoittavat, että konseptilla on vahvaa markkinapotentiaalia, sillä yli 70 prosenttia vastaajista ilmaisi kiinnostuksensa palvelua kohtaan. Keskeisimmiksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat terveellisyys,
hinta–laatusuhde ja helppous, kun taas hygienia ja hinnoittelu tunnistettiin merkittävimmiksi haasteiksi. Kauppakeskukset, työpaikat, liikenneasemat, oppilaitokset ja kuntosalit nähtiin palvelulle sopivimpina sijaintipaikkoina.
Yhteenvetona voidaan todeta, että konsepti vastaa hyvin nykyisiin kuluttajatrendeihin, jotka painottavat hyvinvointia, vastuullisuutta ja vaivattomuutta. Liiketoimintamallilla on vahva potentiaali menestyä, mikäli toiminnan laatu, hinnoittelu ja tekninen luotettavuus toteutetaan johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti.
