Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Pienyrityksen näkyvyys sosiaalisessa mediassa

Westerlund, Emma (2025)

 
Avaa tiedosto
Westerlund_Emma.pdf (328.2Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Westerlund, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429388
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin miten pienyritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa näkyvyyden parantamiseksi sekä uusien asiakkaiden hankkimisessa. Aihe valittiin koska sosiaalinen media on keskeinen markkinointikanava varsinkin pienyrittäjille, joilla ei ole suuria mainosbudjetteja. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten sosiaalista mediaa pystyisi hyödyntämään, jotta näkyvyys kasvaisi ja asiakassuhteet vahvistuisivat. Tutkimus rajattiin yrityksen Facebookiin ja Instagramiin.

Tietoperusta koostui digimarkkinoinnista sekä sosiaalisen median näkyvyydestä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena eli tarkasteltiin tuloksia kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen menetelmien avulla. Tutkimus koostui neljän viikon kokeilujaksosta, jonka aikana julkaistiin yrityksen sosiaaliseen mediaan päivityksiä, jotta pystyisi seurata näkyvyyttä. Lisäksi haastateltiin yrityksen omistajaa sekä asiakkaita.

Tulokset ovat osoittaneet, että yrityksen sosiaalisen median näkyvyys oli ennen kokeilujaksoa pientä ja julkaisujen epäsäännöllisyys oli heikentänyt näkyvyyttä ja seuraajien reagointia. Kokeilujakson aikana näkyvyys ja sitoutuneisuus lisääntyivät huomattavasti. Facebookissa näyttökerrat kaksinkertaistuneet ja Instagramissa kommentit ja katselut ovat kasvaneet selvästi. Haastattelut ovat osoittaneet, että sosiaalista mediaa pidetään tärkeänä markkinointikanavana mutta asiakkaat toivovat säännöllisempää sisältöä, joka on vuorovaikutteisempaa kuten käytännön vinkkejä sekä asiakastarinoita.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienyrityksen näkyvyyttä kannattaisi suunnitella ja julkaista säännöllisesti, jotta näkyvyys lisääntyisi. Varsinkin vuorovaikutteinen ja asiakaslähtöinen sisältö ovat avainasemassa. Yritykselle suositellaan sisältösuunnitelman tekemistä ja harkitsemaan maksettua mainontaa, mikäli näkyvyyttä haluaisi lisätä enemmän.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste