Tilitoimiston KYC - Asiakkaan tuntemisvelvoite
Aspholm, Anu (2025)
Aspholm, Anu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429387
Tiivistelmä
Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä muuttui vuonna 2017 luoden tilitoimistoille velvoitteen asiakkaan tuntemisesta ja tunnistamisesta. Lakia on päivitetty vuonna 2019. Opinnäytetyössä perehdytään toimeksiannon perusteella tilitoimiston KYC-prosessien toteuttamiseen eli Know Your Customer. Tutkimus tutki mistä tuntemisvelvoite koostuu ja kuinka sitä voidaan hallita toiminnanohjausjärjestelmää hyödyntäen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi KYC-käsitteen määritelmää, sen eri tasoja sekä lainsäädäntöä. Pohdittiin mitä haasteita ja riskejä liittyy kyseiseen prosessiin: tietosuoja, teknologia ja mitkä ovat tulevaisuuden suuntaukset. Tutkittiin tilitoimistojen juridista velvollisuutta arvioida asiakkaiden riskejä tekemällä kirjallisia riskiarviointeja. Käytiin läpi eri tapoja tunnistaa asiakas ja kuinka hyödyntää nykypäivän moninaisia mahdollisuuksia. Tilitoimiston käytännöt ja henkilöstön osaamistaso ovat keskiössä ja käytiin läpi haasteita ja kehityksen kohteita: tietosuojakysymykset, henkilöstön osaamistaso, teknologian hyödyntäminen. Sekä katsottiin mahdolliset tulevaisuuden suuntaukset käsitteen suhteen. Yksi osa tutkimusta toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, joka avasi toimeksiantaja yrityksen henkilöstön tietämystä KYC-prosessista.
Opinnäytetyön tutkimuksen myötä saatiin toimeksiantaja yritykselle vahvistusta mistä on kyse ja mikä on yrityksen taso asian suhteen. Tutkimus toimii hyvin pohjana henkilöstön ohjaamisessa ja koulutuksessa. Havaittiin yrityksen tarve luoda yhtenäiset toimintatavat ja käytännöt helpottaakseen henkilöstön työtehtäviä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi KYC-käsitteen määritelmää, sen eri tasoja sekä lainsäädäntöä. Pohdittiin mitä haasteita ja riskejä liittyy kyseiseen prosessiin: tietosuoja, teknologia ja mitkä ovat tulevaisuuden suuntaukset. Tutkittiin tilitoimistojen juridista velvollisuutta arvioida asiakkaiden riskejä tekemällä kirjallisia riskiarviointeja. Käytiin läpi eri tapoja tunnistaa asiakas ja kuinka hyödyntää nykypäivän moninaisia mahdollisuuksia. Tilitoimiston käytännöt ja henkilöstön osaamistaso ovat keskiössä ja käytiin läpi haasteita ja kehityksen kohteita: tietosuojakysymykset, henkilöstön osaamistaso, teknologian hyödyntäminen. Sekä katsottiin mahdolliset tulevaisuuden suuntaukset käsitteen suhteen. Yksi osa tutkimusta toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, joka avasi toimeksiantaja yrityksen henkilöstön tietämystä KYC-prosessista.
Opinnäytetyön tutkimuksen myötä saatiin toimeksiantaja yritykselle vahvistusta mistä on kyse ja mikä on yrityksen taso asian suhteen. Tutkimus toimii hyvin pohjana henkilöstön ohjaamisessa ja koulutuksessa. Havaittiin yrityksen tarve luoda yhtenäiset toimintatavat ja käytännöt helpottaakseen henkilöstön työtehtäviä.
